ليلةالقدر و محمّد صلى الله عليه و آله---) همين مدخل، سلام در شب
قدر، شناخت شب قدر
ملائكه در ليلةالقدر---) همين مدخل، جبرئيل در ليلةالقدر، روح در
ليلةالقدر، سلام در ليلةالقدر
ليلةالمبيت
پس از اسلام آوردن انصار و بيعت آنان با پيامبر صلى الله عليه و
آله، [كافران] قريش خوف پيدا كردند كه آيين وى گسترش يابد، از اين رو در
دارالنّدوه گرد هم آمدند و درباره اين موضوع به مشورت پرداختند و تصميم به كشتن
پيامبر صلى الله عليه و آله در هنگام شب گرفتند. جبرئيل به پيامبر صلى الله عليه و
آله خبر داد و گفت، آن شب در بسترش نخوابد و هجرت كند. آن حضرت، به على عليه
السلام دستور داد در بستر او بخوابد. صبحگاهان به خانه پيامبر صلى الله عليه و آله
ريختند، ولى على عليه السلام را در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله يافتند، و
بدين وسيله خداوند توطئه و مكر كافران قريش را از ميان برداشت. «8» اين شب را «ليلةالفراش» «9» و «ليلةالمبيت»
(1) . با توجّه به سلب خصوصيّت از پيامبر صلى الله عليه و آله در
خطاب به كاف [و ما ادريك] است
(2) . معناى آيه اين است: قيام براى عبادت در شب قدر و عمل در آن
بهتر از هزار ماه قيام براى عبادت است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 789)
(3) . از امام باقر عليه السلام درباره «ليلةالقدر خيرٌ من ألف
شهر» پرسيدند. حضرت فرمود: عمل صالح در شب قدر از قبيل نماز و زكات و انواع كارهاى
خوب بهتر است از عمل در هزار ماهى كه در آن ليلةالقدر نباشد. (الكافى، ج 4، ص 158،
ح 6؛ ثوابالاعمال، ص 67)
(4) . مدلول آيات اين است كه قرآن، داراى يك نزول جمعىبر پيامبر
صلى الله عليه و آله است كه غير از نزول تدريجى آن است. (الميزان، ج 20، ص 330)
(5) . نزول قرآن به صورت يك پارچه به نزديكترين آسمان [به انسانها]
در شب قدر بود. (جامعالبيان، ج 15، جزء 30، ص 327)
(6) . آيه مزبور، معناى «انّا انزلناه فى ليلةالقدر» را دارد.
(الميزان، ج 20، ص 330)
(7) . امام صادق عليه السلام فرمود: قرآن در شب قدر به صورت كامل و
يكجا به بيت معمور نازل گشت و سپس از بيت معمور به پيامبر صلى الله عليه و آله در
طول بيست سال [به صورت تدريجى] نازل شد. (بحارالانوار، ج 82، ص 52؛ ج 94، ص 11)
(8) . جامعالبيان، ج 6، جزء 9، ص 300-/ 302؛ الكشاف، ج 2، ص 215