responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 25  صفحه : 173

«1» فَريضَةً ولا جُناحَ عَلَيكُم فيما تَرضَيتُم بِهِ مِن بَعدِ الفَريضَةِ ....

نساء (4) 24

لذّت چشم‌

7. لذّتهاى چشم در بهشت، از برجسته‌ترين لذّتهاى انسان:

... وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ‌ ...

زخرف (43) 71

لذّت در بهشت‌

8. لذّتهاى بهشتى، شايسته تلاش و رقابت انسانها، براى دريافت آن:

إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ‌ ... وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ. «2»

مطفّفين (83) 22 و 26

9. وجود منظره‌هاى لذّت‌بخش براى چشم، در بهشت:

... وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ‌ ...

زخرف (43) 71

10. شراب بهشت، لذّت‌بخش براى نوشندگان آن:

فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ‌ يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ‌ بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ.

صافّات (37) 43 و 45 و 46

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها ... وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ‌ ...

محمّد (47) 15

11. بهشت، محلّ تأمين تمامى خواسته‌ها و لذّتها براى آدمى:

... يَدْعُونَ فِيها بِفاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ وَ شَرابٍ‌ «3».

ص (38) 51

يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوابٍ وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ.

فرهنگ قرآن ؛ ج‌25 ؛ ص173

 

زخرف (43) 71

12. برخوردارى اهل بهشت از ميوه‌هايى مشابه يكديگر، در زيبايى و لذّت و سروربخشى:

... كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً «4» ...

بقره (2) 25

13. لذّت و سرور قلبى بهشتيان، بالاترين لذّتها:

... وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ «5» ...

توبه (9) 72

14. برخوردارى اهل بهشت از باغهاى بهشتى، همراه با لذّت سماع:

... فِي رَوْضَةٍ يُحْبَرُونَ‌ «6».

روم (30) 15


(1) . كسانى كه واژه «استمتاع» را به معناى آميزش گرفته‌اند، مى‌گويند: منظور «لا جناح عليكم فيما تراضيتم» اين است كه در كم و زياد ساختن مهريّه يا بخشش آن و يا به تأخير افكندن پرداخت آن به هر صورتى باهم توافق نماييد، بر شما گناهى نيست. (مجمع‌البيان، ج 3-/ 4، ص 53)

(2) . مقصود از آيه 22 اين است كه ابرار برخوردار از لذّت و انواع نعمت در بهشت‌اند. (همان، ج 9-/ 10، ص 692)

(3) . آيه شريفه دلالت دارد بر كمال نعيم و كمال راحتى وآرامش و تماميّت لذّت در بهشت. (تيسير الكريم الرّحمان، ص 860)

(4) . بر اين اساس كه مقصود از «متشابهاً» شباهت برخى ازآنها با برخى ديگر در حسن و لذّت و نشاطآفرينى باشد. (تيسير الكريم الرّحمان، ص 44)

(5) . از حسن بن ابى‌الحسن نقل شده است: به وسيله رضوان الهى، لذّت و سرورى در قلوب اهل بهشت راه مى‌يابد كه هيچ لذّتى نزد آنان بالاتر از آن نيست و آن روشنى‌بخش ديدگان آنان است، بيشتر از هر چيزى كه از لذّتهاى بهشت به آن نائل مى‌شوند. (جواهر الحسان فى تفسير القرآن، ج 3، ص 196)

(6) . از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسش شده است: «حبر» چيست؟ آن حضرت فرمود: لذّت و سِماع است. (الدرالمنثور، ج 5، ص 153)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 25  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست