اين اسم و صفت الهى از كَتَبَ به معناى حافظ اعمال و جزادهنده بر
آنها،[1] نوشتن، نويسنده، پيمان بستن ذكر شده
و به صورت اسمى يك بار و فعلى 20 بار در قرآن آمده است:[2]
... وَ إِنَّا لَهُ كاتِبُونَ.
انبياء (21) 94
بقره (2) 187؛ آلعمران (3) 181؛ نساء (4) 66 و 77 و 81؛ مائده (5)
21 و 32 و 45؛ انعام (6) 12 و 54؛ اعراف (7) 145 و 156؛ توبه (9) 51؛ مريم (19)
79؛ انبياء (21) 105؛ يس (36) 12؛ حديد (57) 27؛ مجادله (58) 21 و 22؛ حشر (59) 3
كاخ---) قصر
كار
آنچه از شخص صادر گردد و شخص خود را بدان مشغول سازد.[3] فعاليّتى كه به وسيله آن انسانها از
طبيعت بهره مىگيرند و بدينسان بقاى خود را تأمين مىكنند.[4] در اين مدخل كارهاى معنوى از قبيل
اعمال صالح، زشت و افعال اختيارى انسان مورد نظر نيست.
بلكه مقصود كار توليدى و اجتماعى و اقتصادى است و از واژههاى
«سعى» «كسب»، «فعل» و آنچه بر فعاليّتهاى توليدى و اقتصادى و اجتماعى دلالت
مىكند، استفاده شده است.
[4] . دائرةالمعارف تطبيقى علوم اجتماعى، ج 1، ص 423، «كار».
[5] . خداوند متعال، كلام خود را با «بسم اللّه» آغاز كرده است تا
بندگان آن را بياموزند و در اعمال و گفتار خويش به نام خدا آغاز نمايند، بدين جهت
مناسبتر اين است كه «بسم اللّه» متعلّق به فعل «ابْتَدىء» باشد. (الميزان، ج 1،
ص 15)