responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 24  صفحه : 107

6. كشاورزى قريش‌

26. رونق كشاورزى در ميان قوم قريش، به ميزان كمتر از رونق آن در ميان پيشينيان:

أَ وَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها [1] ...

روم (30) 9

نيز---) همين مدخل، تاريخ كشاورزى، كشاورزى درجاهليّت‌

7. كشاورزى قوم ثمود

27. برخوردارى قوم ثمود، از كشتزارها و نخلستانهاى فراوان:

إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ‌ أَ تُتْرَكُونَ فِي ما هاهُنا آمِنِينَ‌ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ‌ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضِيمٌ.

شعراء (26) 142 و 146-/ 148

8. كشاورزى قوم سبأ

28. رونق كشاورزى در سرزمين قوم سبأ، در برهه‌اى از تاريخ:

لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتانِ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ.

سبأ (34) 15

9-/ كشاورزى هابيل و قابيل‌

29. كشاورزى، در زمان هابيل و قابيل:

وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ [2] ...

مائده (5) 27

تزيين با كشاورزى---) همين مدخل، آثاركشاورزى، تزيين‌

تشبيه به كشاورزى‌

30. تشبيه پيامبر صلى الله عليه و آله و اصحابش در انجيل، به شكوفايى و رشد جوانه‌هاى كشاورزى:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ‌ ... وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‌ عَلى‌ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ [3] ...

فتح (48) 29

31. تشبيه زنان به كشتزارى براى انسان:

نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ‌ ....

بقره (2) 223

32. تشبيه انفاق در راه خدا به هفت خوشه داراى صد دانه، در محصولات كشاورزى:

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ [4] ...

بقره (2) 261


[1] . مقصود از ضمير «منهم» قريش است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 10، جزء 21، ص 56)

[2] . براساس رواياتى است كه مقصود از «قرباناً» را براى‌هابيل گوسفند و براى قابيل، چون صاحب كشت و زراعت بوده، بخشى از زراعت وى را ذكر نموده است. (مجمع البيان، ج 3-/ 4، ص 283؛ معالم التنزيل، بغوى، ج 2، ص 39)

[3] . بنا بر يك احتمال «مثلهم فى الإنجيل» عطف بر «مثلهم فى التّورات» است، در نتيجه تشبيه پيامبر صلى الله عليه و آله و اصحابش در انجيل نيز هست و بنا بر احتمال ديگر مستأنفه است. (الميزان، ج 18، ص 300) برداشت، بر اساس احتمال اوّل است.

[4] . بنا بر قولى، تقدير آيه «مثل صدقات الّذين ينفقون» است. (مجمع‌البيان، ج 1-/ 2، ص 646؛ معالم التنزيل، بغوى، ج 1، ص 359)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 24  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست