responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 23  صفحه : 231

2. استكبار مشركان قريش، منشأ انكار نزول و الهى بودن قرآن:

إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ‌ وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ. [1]

نحل (16) 22 و 24

اشراف قريش‌

3. انكار رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله به بهانه غذا خوردن و راه رفتن، از سوى اشراف قريش:

وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ وَ يَمْشِي فِي الْأَسْواقِ لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيراً. [2]

فرقان (25) 7

4. تعجّب سران قريش از نزول قرآن، بر فردى يتيم و تهيدست:

وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ‌ وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ‌ ...

أَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنا بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي‌ ... [3]

ص (38) 4 و 6 و 8

5. اشراف قريش، تشويق‌كننده قوم به استقامت و صبر، در آيين بت‌پرستى:

وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ‌ وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ‌


[1] . مقصود از ضمير «لهم» در آيه 24 مشركان قريش است. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 549)

[2] . آيه، درباره اشراف قوم پيامبر نازل شده است. (التّفسير المنير، ج 19، ص 21)

[3] . مقصود از «الملأ» اشراف قريش است كه پس از پاسخ منفى پيامبر صلى الله عليه و آله به پيشنهاد آنان از مجلس ابوطالب برخاسته و بيرون رفته بودند. (الكشّاف، ج 4، ص 73)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 23  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست