92. مأموريت ابراهيم عليه السلام به قربانى كردن اسماعيل عليه السلام
از جانب خدا:
فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلِيمٍ فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ
السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ
فَانْظُرْ ما ذا
[1] . [فقها] گفتهاند: نحر شتران به صورت ايستاده و بابستن دستها
و پاهايش مستحب است. (زبدة البيان، ص 305)
[2] . از اينكه «و الهدى» بر «كم» در «صدّوكم» عطف شده است معلوم
مىشود كه قربانى همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بوده است. طبق شأن نزول، آيه
ياد شده درباره عمره حديبيّه نازل شده كه پيامبر صلى الله عليه و آله در آن هفتاد
شتر با خود برده بود تا در مكّه ذبح نمايد، امّا مشركان مانع شدند. (مجمعالبيان،
ج 9- 10، ص 187)
[3] . مقصود از «محلّه» محلّ نحر يعنى مكّه است، زيرا قربانى عمره
جز در مكّه ذبح نمىشود، همانگونه كه قربانى حج جز در منا ذبح نمىگردد. (همان)
[4] . بر اساس روايتى از امام صادق عليه السلام و امام باقر عليه
السلام محلّ ذبح كفّاره عمره مكّه و كفّاره حج منا است. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص
677، ح 378-/ 379)