قتيله، دختر عبدالعزّا و مادر اسماء
[1]، همسر ابوبكر بود. [2] برخى مفسّران، نزول آيه 8 ممتحنه (60) را پس از آن دانستهاند كه
اسماء از پذيرش هداياى مادر مشركش [قتيله] خوددارى كرد و آن را منوط به اجازه از
پيامبر صلى الله عليه و آله نمود. [3] همچنين نزول آيه 272 بقره (2) را در پى سؤال اسماء از انفاق بر مادر
مشركش [قُتيله] دانستهاند كه با نزول آيه، انفاق بلااشكال دانسته شد. [4]
قحطى
--) خشكسالى
قدار بن سالف
--) ناقه صالح
قدّامة بن مظعون
قدّامة بن مظعون بن حبيب بن وهب از قريش و از سابقان در اسلام و از
مهاجران اوليّه به حبشه بود. [5] برخى مفسّران در ارتباط با آيه 93 مائده (5) داستانى نقل كردهاند
كه قدّامه مشروب خورد و هنگامى كه او را خدمت حضرت على عليه السلام آوردند تا حكم
عليه وى اجرا شود، گفت: من حكم تحريم خمر را نمىدانستم و آيه مذكور را خواند، ولى
حضرت على عليه السلام از وى نپذيرفت و حدّ را بر وى جارى ساخت. [6]
قَدَر
قَدَر در لغت به معناى بيان كميّت شىء
[7]، مقدار و اندازه چيزى به حسب وزن يا به حسب زمان و مكان، اندازه
نمودن، فرمان دادن، حكم كردن، محدود ساختن حوادث و اشياء به علل مادى و شرايط
زمانى و مكانى [8] آمده است. قَدَر در اصطلاح، اندازه
اشياء و تعيين حدود وجودى آنها است؛ [9] به بيان ديگر، تقدير امرى از ناحيه خداوند، قرار دادن آن به اندازه
و مقدارى است كه حكمت اقتضا مىكند. [10] در اين مدخل از واژههاى «اجل»، «كتب»، مشتقّات «قدر» و
[1] . تفسير الصّافى، ج 5، ص 164؛ جامعالبيان، ج 14، جزء 28، ص
83-/ 84
[4] . كشفالاسرار، ج 1، ص 742؛ مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 663
[5] . السّيرة
النّبويّه، ابنهشام، ج 1، ص 253 و 327 و ج 2، ص 684؛ اسدالغابه، ج 4، ص 375؛
الاصابه، ج 5، ص 322آيت الله هاشمى رفسنجانى و
برخى از محققان مركز فرهنگ ومعارف قرآن، فرهنگ قرآن، 33جلد، موسسه بوستان كتاب -
قم، چاپ: اول، 1384.
[6] . التبيان، ج 4، ص 20؛ روضالجنان، ج 7، ص 142؛ الجامع لاحكام
القرآن، قرطبى، ج 6، ص 192