قابض از «قبض» است و قبض به معناى گرد آوردن [چيزى] به جهت تسلّط و
قدرت يافتن بر آن، [1] و چيزى را به طور كامل با كف گرفتن
مىباشد [2] و آن از اسما و صفات فعليّه خداوند
است، به اين معنا كه فيض و بخشش خود را از هر كس كه بخواهد دريغ مىكند و او را به
تنگى و فقر مبتلا مىكند. [3] اين صفت از آيات 245 بقره (2)؛ 46 فرقان (25) و 67 زمر (39) قابل
استفاده است. اين صفت الهى به صورت اسمى نيز در ادعيه آمده است. [4]
قاب قوسين
--) معراج
«قاب» به معناى مقدار چيزى [5] و «قوس» وسيله تيراندازى [با كمان] است.
[6] بنابراين «قاب قوسين» به معناى اندازه دو كمان است.
1. قاب قوسين (به اندازه فاصله دو كمان) فاصله پيامبر صلى الله عليه
و آله با خداوند در شب معراج:
[7] . بنا بر احتمالى، ضمير «دنا فتدلّى» به پيامبر صلى الله عليه
و آله برمىگردد. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 262؛ الميزان، ج 19، ص 28،
جامعالبيان، ج 13، جزء 27، ص 60) قابل ذكر است كه فاصله ياد شده فاصله حسّى نيست،
بلكه كنايه از مقام قرب پيامبر صلى الله عليه و آله به بارىتعالى در سفر معراجى
او است. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 148، ح 16)
[8] . بنا بر احتمالى ضمير «دنا فتدلّى» به جبرئيل برمىگردد.
(مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 262؛ جامعالبيان، ج 13، جزء 27، ص 61)
[9] . ضماير سهگانه در جمله «فَاوحى الى عَبدِهِ ما اوحى» به
خداوند و ضماير سابق بر آن به پيامبر صلى الله عليه و آله بر مىگردد. (الميزان، ج
19، ص 29)