responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 22  صفحه : 124

كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً.

احزاب (33) 37 و 38

فرزندكشى‌

--) فرزند

فرش‌

فرش به معناى پهن كردن جامه، هر چه كه پهن و گسترده شده باشد، چارپايى كه بر آن سوار شوند، [1] كالاى گسترده در خانه‌ [2] آمده است. در اين مدخل، مراد از آن كالاى گسترده در خانه است و از واژه‌هاى «زرابىّ»، «فراش»، «مهد» و بعضى كلمات ديگر استفاده شده است.

تشبيه به فرش‌

1. تشبيه زمين به فرش، از جهت مساعد بودن آن براى زندگانى انسان:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً ... [3]

بقره (2) 22

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً ... [4]

طه (20) 53

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً ....

زخرف (43) 10

وَ الْأَرْضَ فَرَشْناها ....

ذاريات (51) 48

أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهاداً.

نبأ (78) 6

2. تشبيه احاطه آتش دوزخ از زير پا، به فرش گسترده براى ستمگران و مجرمان:

إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ‌ لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْ غَواشٍ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ. [5]

اعراف (7) 40 و 41

فرشهاى بهشت‌

3. بهشت، داراى فرشهايى با آسترى از جنس ديبا و ابريشم ضخيم:

مُتَّكِئِينَ عَلى‌ فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَى الْجَنَّتَيْنِ دانٍ.

الرّحمن (55) 54

4. فرشهاى بهشت، از جنس ديبا و حرير:

وَ فُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ. [6]

واقعه (56) 34

5. فرشهاى بهشت، داراى رنگهاى گوناگون:

وَ فُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ. [7]

واقعه (56) 34

6. فرشهايى عالى و زيبا، در بهشت:

مُتَّكِئِينَ عَلى‌ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِيٍّ حِسانٍ. [8]

الرّحمن (55) 76


[1] . مفردات، ص 629، «فرش»

[2] . فرهنگ لاروس، ج 2، ص 1567، «الفرش»

[3] . اطلاق «فراش» بر زمين از باب تشبيه است؛ يعنى زمين مانند فرش است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 1، جزء 1، ص 331)

[4] . اطلاق «مهد» بر زمين از باب تشبيه زمين به فرش و فراش است. (جامع‌البيان، ج 8، جزء 16، ص 424)

[5] . مقصود از «مهاد» فرش است. (مجمع‌البيان، ج 3-/ 4، ص 647)

[6] . رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره «و فرش مرفوعة» فرمود: جنس آنها از حرير و ديبا است. (الكافى، ج 8، ص 97، ح 69)

[7] . از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره «و فرش مرفوعة» روايت شده كه فرمود: در بهشت فرشهاى رنگارنگ [براى بهشتيان‌] آماده است. (الكافى، ج 8، ص 97، ح 69)

[8] . در احتمالى «عبقرىّ حسان» به معناى فرشهاى زيبااست. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 320)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 22  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست