[1] . گروهى گفتهاند: مقصود از عهد در آيه مزبور، عهد امامت است
(جامعالبيان، ج 1، جزء 1، ص 738) و «من» براى «تبعيض» است. (التفسيرالكبير، ج 2،
ص 37)
[2] . علماى ما [اماميّه] به اين آيه استدلال كردهاند كه كسى به
امامت نمىرسد مگر معصوم از قبايح و زشتيها باشد، زيرا خداوند قيد ظالم به عهد
امامت را نفى كرده و كسى كه معصوم نيست يا ظالم به نفس خود و يا ظالم به ديگران
است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 380)
[3] . مقصود از «ظلم» در آيه، شرك است. (جامعالبيان، ج 1، جزء 1،
ص 738) برداشت بر اساس اين مبناى اصولى است كه مشتق، حقيقت در اعمّ از متلبّس فى
الحال و منقضى باشد
[4] . «عهد» به معناى ايمان و اقرار به وحدانيّت خداوند و تصديق
انبيا و رسولان الهى است. يعنى مؤمنان فقط مالك شفاعت هستند كه داراى عهد ايمان
هستند چه شفاعت به غير يا استدعاى شفاعت به خويشتن، اما كافران و مجرمان بهرهاى
از شفاعت ندارند. (مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 820)