حال حيض طلاق داد و با نزول آيه اينگونه طلاقها باطل دانسته شد.[1]
عبداللّه بن مسعود
عبداللّه بنمسعود، از صحابه بزرگ، از سابقان در اسلام، حافظان
قرآن، از بدريّون، مهاجران به حبشه و مدينه و از كسانى بود كه ابوجهل را به هلاكت
رساند.[2] برخى مفسّران، آيه 110 آلعمران (3)
را درباره وى و شمار ديگرى از صحابه دانستهاند كه ضمن ايمان به خدا، وظيفه امر به
معروف و نهى از منكر را فراموش نكردند.[3] نيز آيه 9 زمر (39) درباره تعدادى از صحابه پيامبر، از جمله وى دانسته
شده كه بيانگر تهجّد و شبزندهدارى او است.[4] همچنين مقصود از «اوتوا العلم» در آيه 16 محمّد (47) وى دانسته
شده است.[5]
عبداللّه بن نَبتل
عبداللّه بن نَبتل، از بانيان مسجد ضرار بود.[6] برخى مفسّران، آيه 47 توبه (9) را
درباره وى و شمار ديگرى از منافقان دانستهاند كه در صورت مشاركت در غزوه تبوك
جاسوسى و فتنهانگيزى مىكردند.[7]
عبرت
عَبْر در اصل به معناى گذشتن از حالى به حال ديگر است. اعتبار و
عبرت، يعنى حالتى كه با آن از شناخت محسوس به شناخت غير محسوس دست مىيابند.[8] عِبْرَتْ اسم مصدر از اعتبار به
معناى پندپذيرى است.[9]
به همين مناسبت به حوادثى كه به انسان پند مىدهد عبرت گويند، چرا كه انسان را به
يك سلسله تعاليم كلى رهنمون مىشود و از مطلبى به مطلب ديگر عبور داده، منتقل
مىكند. در اين مدخل از «عبر»، «ذكر»، «آيه»،
«راى»، «نظر»، «مَثَل»، «نكال» و مشتقّات آنها، و جملاتى كه مفهوم
عبرت و پند را برساند، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: زمينههاى عبرت، عبرتپذيران و عبرتناپذيران.
آثار عبرت
1. معادشناسى
1. مشاهده حيات دنيايى و نشئه فعلى، عبرتآموز براى پى بردن به معاد:
نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ
[1] . مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 457؛ الكشاف، ج 4، ص 553
[2] . الاستيعاب، ج 3، ص 110-/ 113؛ اسدالغابه، ج 3، ص 381-/ 387
[3] . مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 811؛ الدرالمنثور، ج 2، ص 293
[4] . روحالمعانى، ج 13، جزء 23، ص 364؛ الميزان، ج 17، ص 245
[5] . روحالمعانى، ج 14، جزء 26، ص 77؛ الدرالمنثور، ج 7، ص 466
[6] . السّيرة النّبويّه، ابنهشام، ج 2، ص 522؛ البداية
والنّهايه، ج 3، ص 188