[1] . بنا بر اين احتمال كه بهتر بودن گذشت، نسبت به مهلت دادن
باشد؛ يعنى ثواب گذشت، بيشتر از ثواب مهلت دادن است
[2] . بنا بر اينكه بهتر بودن گذشت، در مقايسه با بازپسگيرى وام
باشد؛ يعنى گذشت از آن مال بهتر است از به دست آوردن آن، چون ثواب صدقه خواهد
ماند، ولى مال به دست آمده بقايى ندارد
[3] . گذشت از بدهى وامداران، به صدقه تعبير شده است
[4] . در آيه مورد بحث، براى شكار در حال احرام دو حكمبيان شده
است: يكى حرمت آنكه بر گناهكارى شكاركننده دلالت دارد و ديگرى لزوم كفّاره. جمله
«عفا اللّه عمّا سلف» مىتواند ناظر به هر دو جهت باشد. برداشت مذكور به جهت اوّل
اشاره دارد