[1] . مقصود از «روح الامين» جبرئيل است و امين بودن او به معناى
اين است كه جبرئيل وحى و قرآن را بدون تبديل و تغيير ابلاغ مىكند. (مجمعالبيان،
ج 7-/ 8، ص 320)
[2] . لازمه اصطفاى خداوند اين است كه گناهكاران انتخابنشوند،
چنانكه در بعض روايات نيز از اين آيه براى عصمت انبيا استدلال شده است و به قرينه
آيه 113 سوره صافّات
(37) كه برخى از آلابراهيم را ظالم معرّفى كرده استفاده
مىشود كه تنها گروهى از آنان معصوم مىباشند. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 735؛
تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 331، ح 107)