عصمت، در لغت به معناى منع[1] و دفع شر و بدى از انسان از ناحيه خداوند است[2] و در اصطلاح، علم نافع و حكمت
بالغهاى است كه انسان را از وقوع در مهالك رذايل و آلودگى به پليدى معاصى دور و
از هرگونه ضلالت و خطا حفظ مىكند، بنابراين عصمت مانند شجاعت و عفّت و سخاوت صورت
علميه راسخه و ملكه نفسانيهاى است كه صاحب خويش را از ارتكاب عملى كه جايز نيست
چه گناه و يا خطا، نگه مىدارد[3] و آن بر سه قسم است: 1. عصمت از خطا در تلقى وحى؛ 2. عصمت از خطا
در تبليغ و رسالت؛ 3. عصمت از معصيت، يعنى آنچه كه هتك حرمت عبوديت و مخالفت مولوى
باشد؛ و برگشت آن بالاخره به گفتار و كردارى است كه منافى عبوديّت است.[4] در اين مدخل از واژههاى «إصطفى»،
«إجتبى»، «اطاعت» و جمله
«لاينال عهدى الظّالمين»،
«آيه تطهير»، و آيات هدايت خاصّه كه ملازم عصمت است، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آثار عصمت، عصمت انبيا، عصمت يوسف عليه السلام، عوامل
عصمت.
آثار عصمت
1. اجتناب از قصد گناه
1. برخوردارى از عصمت خدادادى، مايه رويگردانى آدمى از قصد گناه:
[5] . امام رضا عليه السلام درباره جمله «و هم بها لولا ان رءا
برهان ربّه» فرمود: يوسف عليه السلام معصوم بود و معصوم قصد ارتكاب گناه نمىكند.
(عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 179، ح 1، باب 115؛ تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 419، ح 42)
[6] . از آيه مذكور استفاده مىشود امام بايد معصوم باشد، زيرا غير
معصوم يا ظالم به نفس است يا به غير و در هر صورت نمىتواند امام باشد.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 380)