responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 20  صفحه : 188

يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً. [1]

طلاق (65) 1

46. ممانعت از اختلاط نطفه شوهر با مرد ديگر و محافظت از نسل و نسب، فلسفه عدّه طلاق:

وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَ‌ ... [2]

بقره (2) 228

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها ....

احزاب (33) 49

مدّت عدّه‌

--) همين مدخل، عدّه طلاق، عدّه وفات‌

موجبات عدّه‌

1. طلاق‌

47. طلاق زن، باعث وجوب نگه‌داشتن عدّه بر وى:

وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ ....

بقره (2) 228

وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَ‌ ....

بقره (2) 231

وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَ‌ ....

بقره (2) 232

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ ....

طلاق (65) 1

48. عدّه طلاق، از آثار و توابع آميزش مرد و زن، پس از نكاح:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها ....

احزاب (33) 49

2. وفات شوهر

49. مرگ شوهر، از موجبات عدّه:

وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً ....

بقره (2) 234

عَدىّ بن بَدّا

مورّخان، عدىّ بن بدّا را از جمله نصارا ذكر كرده‌اند كه به تجارت و بازرگانى اشتغال داشت. وى در سفرى تجارى به شام به همراه يك مسيحى ديگر و مسلمانى به نام بُديْل بن ابى‌مريم بود كه بديل در بين راه پس از بيمارى و وصيّت به آن دو نصرانى از دنيا رفت. [3] برخى مفسّران، مقصود از جمله «او آخران من غيركم ...» در آيه 106 مائده (5) را عدىّ و هم‌كيش وى دانسته‌اند كه به مسلمانان اجازه داد تا ضمن حَبس آنان سوگند ياد نمايند كه به حق شهادت مى‌دهند و دنبال هيچ بهايى نيستند. [4]


[1] . عبارت «لاتدرى لعلّ اللّه ...» اشاره به نگه داشتن عدّه براى طلاق دارد كه شايد خداوند در ايّام عدّه، جريانى پديد آورد تا مشكل طلاق حلّ شود. (الميزان، ج 19، ص 313)

[2] . امر به انتظار و نگه‌داشتن عدّه براى جلوگيرى از اختلاط نطفه‌ها و حفظ انساب از فساد است. (الميزان، ج 2، ص 230) گفتنى است در روايتى منقول از امام رضا عليه السلام علّت عدّه طلاق، استبرا و پاك شدن رحم زن ذكر شده است. (علل‌الشرايع، باب 277، ص 507، ح 1)

[3] . اسدالغابه، ج 4، ص 5؛ الاصابه، ج 4، ص 387

[4] . جامع‌البيان، ج 5، جزء 7، ص 156؛ الكشاف، ج 1، ص 687

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 20  صفحه : 188
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست