قلنا ينار كونى بردا وسلما على إبرهيم* ... و اوحينا اليهم فعل الخيرت و اقام الصلوة ....
انبياء (21) 69 و 73
ابراهيم (ع) و نمرود
136) بحث و گفتوگوى ابراهيم (ع) با نمرود درباره پروردگار يكتا و
مبهوتشدن نمرود:
الم تر الى الذى حاجّ ابرهيم فى ربّه ان ءاتيه اللَّه الملك اذ
قال ابرهيم ربّى الذى يحيى و يميت قال انا احى و اميت قال ابرهيم فإنّ اللَّه ياتى
بالشمس من المشرق فات بها من المغرب فبهت الذى كفر ...[2].
بقرة (2) 258
نيز---) همين مدخل، احتجاج با ابراهيم (ع)
ابراهيم (ع) و نوح (ع)
137) ابراهيم (ع) از پيروان نوح (ع):
سلم على نوح فى العلمين* و انّ من شيعته لابرهيم[3].
صافات (37) 79 و 83
138) ابراهيم (ع) از نسل همراهان (سام فرزند نوح) نوح (ع) در كشتى:
أولئك الّذين أنعم اللّه عليهم مّن النّبيّين من ذرّيّة ءادم
وممّن حملنا مع نوح ومن ذرّيّة إبرهيم ...[4].
مريم (19) 58
[1] «الرّكّع السجود» كنايه از نمازگزارى، و از باب اطلاق اسم بر
جزء مهمّ شىء است.
[2] به گفته مفسّران، مقصود از «الّذى حاجّ ...» نمرود است.
(مجمعالبيان، ذيل آيه)
[3] مرجع ضمير «شيعته» نوح (ع) است. شيعه به گروهى گفته مىشود كه
از كسى پيروى كنند و به طور كلّى، هر كس در روش خود با ديگرى هماهنگ باشد، شيعه وى
شمرده مىشود؛ چه شخص هماهنگ مقدّم باشد يا مؤخّر (الميزان، ذيل آيه)، و از آن جا
كه حضرت ابراهيم (ع) در روش خود و در دعوت به حق و توحيد، همانند نوح (ع) عمل
مىكرده، شيعه وى قلمداد شده است.
[4] برداشت مبتنى بر اين است كه مقصود از «ممّن حملنا مع نوح» سام
فرزند نوح (ع) باشد كه ابراهيم (ع) از نسل او است. (مجمعالبيان، ذيل آيه)