responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 2  صفحه : 572

هشدار از ارتداد

127) هشدار اصحاب كهف به دوستان خود، درباره خطر ارتداد به‌وسيله حكومت وقت:

إنّهم إن يظهروا عليكم يرجموكم أو يعيدوكم فى ملّتهم ....

كهف (18) 20

128) هشدار خداوند به مسلمانان، درباره كوشش مستمرّ كافران، براى بازگرداندن آنان از اسلام:

... ولايزالون يقتلونكم حتّى‌ يردّوكم عن دينكم إن استطعوا ....

بقره (2) 217

129) هشدار خداوند به مسلمانان، درباره تباهى اعمال آنان و خسارت در آخرت، در صورت ارتداد:

... ومن يكفر بالإيمن فقد حبط عمله وهو فى الأخرة من الخسرين.

مائده (5) 5

نيز---) همين مدخل، ارتداد در صدر اسلام، خطر ارتداد

ارتشا---) رشوه‌

ارث‌

ارث از ريشه «وَرَثَ» به معناى آثار باقى مانده از شى‌ء [1] و انتقال اموال يا امور معنوى از انسان به ديگرى است‌ [2] و در اصطلاح فقها عبارت از انتقال دارايى و تركه ميت به نزديكان او در نسب و سبب مى‌باشد. [3] در اين مدخل معناى اصطلاحى آن مورد نظر بوده و از واژه‌هاى «ماترك»، «وَرِثَ» و ... استفاده شده است.

اهمّ عناوين: احكام ارث، ارث برادر، ارث پسر، ارث دختر، ارث زن، ارث شوهر، ارث والدين، سهام ارث، موجبات ارث.

احكام ارث‌

1) استحباب بهرمنده كردنِ خويشاوندان نيازمند و يتيمان و مسكينان، از اموال ميّت هنگام تقسيم ارث:

وإذا حضر القسمة أولوا القربى‌ واليتمى‌ والمسكين فارزقوهم .... [4]

نساء (4) 8

2) به ارث بردن زنان، امرى حرام و ناپسند:

يأيّها الّذين ءامنوا لايحلّ لكم أن ترثوا النّسآء كرها .... [5]

نساء (4) 19

3) حرمت نگه‌دارى همسر با وجود ناخشنودى از وى، به منظور ارث بردن از او:

يأيّها الّذين ءامنوا لايحلّ لكم أن ترثوا النّسآء كرها ولاتعضلوهنّ لتذهبوا ببعض مآ ءاتيتموهنّ .... [6]

نساء (4) 19


[1] ترتيب كتاب العين.

[2] لسان‌العرب؛ التحقيق، ج 13.

[3] الرّوضه البهيّه، ج 8، ص 11.

[4] از اين‌كه آيه براى اين اشخاص، سهم خاصّى را مشخّص نكرده و از طرفى خداوند در آيات بعد، سهام را به‌طور روشن بيان كرده است، استفاده مى‌شود كه خداوند خواسته تا به اين افراد اكرام شود، نه اين‌كه سهم واجبى داشته باشند.

[5] برداشت فوق با توجّه به يكى از احتمالات مطرح شده در آيه است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[6] احتمالاتى در تفسير آيه مطرح شده از جمله اينكه برخى افراد با اينكه علاقه‌اى به همسران خود نداشتند به طمع ارث بردن از آنان، ايشان را نگه مى‌داشتند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 2  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست