responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 2  صفحه : 57

7. عذاب---) همين مدخل، ابر عذاب‌

8. نزول باران‌

68) ريزش آب از ابرها بر اثر وزش باد و انتقال آن‌ها:

... وأنزل من السّماء ماء ....

بقره (2) 22

و هو الذى يرسل الريح بشرا بين يدى رحمته حتّى‌ إذا أقلّت سحابا ثقالا سقنه لبلد ميّت فأنزلنا به الماء ....

اعراف (7) 57

69) وزش باد، عامل تشكيل و تراكم ابرهاى باران‌زا و ريزش آب از آن‌ها:

اللَّه الذى يرسل الريح فتثير سحابا فيبسطه فى السماء كيف يشاء و يجعله كسفا فترى الودق يخرج من خلله ....

روم (30) 48

ألم تر أنّ اللَّه يزجى سحابا ثمّ يؤلّف بينه ثمّ يجعله ركاما فترى الودق يخرج من خلله و ينزّل من السماء من جبال فيها من برد ....

نور (24) 43

فالحملت وقرا. [1]

ذاريات (51) 2

أفرءيتم الماء الذى تشربون‌* ءأنتم أنزلتموه من المزن أم نحن المنزلون.

واقعه (56) 68 و 69

و أنزلنا من المعصرت ماء ثجّاجا.

نبأ (78) 14

نيز---) آب، باران‌

ابراء

ابراء (از ماده «بَرء»، به معناى آفريدن و نيز به معناى دور شدن و بركنار ماندن از چيزى است‌ [2]) در اصطلاح فقه انشايى است كه مضمون آن اسقاط ذمّه مديون، يا تمليك طلبكارى به اوست. [3] در اين مدخل معناى اصطلاحى آن مورد نظر است.

ابراى دين‌

1) جواز تعجيل دين با ابراى بعضى از آن:

... فلكم رءوس أمولكم لاتظلمون ولاتظلمون‌ [4]

بقره (2) 279

2) ابرا، يكى از راه‌هاى حلّ مشكل بده‌كارى:

وإن كان ذو عسرة فنظرة إلى‌ ميسرة وأن تصدّقوا خير لّكم .... [5]

بقره (2) 280

3) ابراى دين، سبب برخوردارى از پاداش الهى:

وإن كان ذو عسرة فنظرة إلى‌ ميسرة وأن تصدّقوا خير لّكم إن كنتم تعلمون. [6]

بقره (2) 280


[1] يكى از معانى «الحاملات» ابرهاى حامل باران است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] مقاييس‌اللغة.

[3] القواعد و الفوائد، ص 291 و 292.

[4] از حضرت صادق (ع) درباره مردى پرسيده شد كه دَين مدّت دارى برگردن او است و طلبكار به او مى‌گويد: اگر فلان مقدارش را به صورت نقد بدهى، تو را از بقيّه آن ابرا مى‌كنم. امام (ع) فرمود: اشكالى ندارد؛ چون بر مبلغ نيفزوده است. خداوند مى‌فرمايد: فلكم رؤس اموالكم لاتظلمون و لاتظلمون». (وسائل‌الشيعه، ج 18، ص 448)

(5) برداشت فوق از عبارت «... و ان تصدقوا ...» استفاده مى‌شود كه به معناى گذشتن از بده‌كارى شخص بده‌كار است كه در پرداخت بدهى خويش عسر دارد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[6] عبارت «خير لكم» اشاره به ثواب اخروى دارد. (جامع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 2  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست