اخلاص سرّى است الهى كه تنها در قلب بندگان محبوب الهى قرار مىگيرد. [1] خداوند پيامبران بزرگ خويش را با اين
صفت ستوده است (مريم/ 51) و آن را سبب عدم سلطه شيطان معرفى مىكند (ص/ 83) كلمه
اخلاص از ريشه خلص به معناى پيراستن از آميختگى و برگزيدن مىباشد. [2] و حقيقت آن، بيزارى از غير خدا است. [3] در اين مدخل از واژههاى «اخلص» و
مشتقات آن «يريدون وجهه»، «اتّبع رضوان اللّه»، «أسلم وجهه للّه»، «نصحوا للّه»،
«لنندعوا من دونه إلها»، «ابتغاء وجه ربّهم»، «لوجه اللّه»، «قربات عند اللّه»،
«للّه»، «ابتغاء مرضات اللّه»، «إن أجرى إلّاعلى ربّ العالمين»، «اعبدوا اللّه ما
لكم من إله غيره» و ... استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آثار اخلاص، اخلاص انبيا، اخلاص مؤمنان صدر اسلام،
اهمّيّت اخلاص در عبادت، زمينههاى اخلاص، موانع اخلاص.
آثار اخلاص
1. ارزشآفرينى
1) پيامبر (ص)، موظّف به ارزشمند قلمداد كردن مؤمنان بهدليل اخلاص
آنان در عبادتهاى خود:
[4] واژه «صدق» در آيه فوق به معناى اخلاص است به اين معنى كه از
خداوند درخواست مىشود كه ورود و خروج انسان در هر كارى خالص و ظاهر و باطن آن
يكسان باشد. (الميزان، ذيل آيه)