مؤمنان در غزوه احزاب---) همين مدخل، مسلمانان در غزوه احزاب
يهود در غزوه احزاب
69) يهود بنىقريظه، پشتيبان مشركان مكّه در غزوه احزاب و پشتيبان
آنان:
وأنزل الّذين ظهروهم مّن أهل الكتب من صياصيهم وقذف فى قلوبهم
الرّعب فريقا تقتلون وتأسرون فريقا.[2]
احزاب (33) 26
70) ائتلاف يهود بنىنضير و بنىقريظه و غطفان با مشركان مكّه بر ضدّ
مسلمانان در غزوه احزاب:
إذ جاءوكم مّن فوقكم ومن أسفل منكم وإذ زاغت الأبصر وبلغت القلوب
الحناجر وتظنّون باللّه الظّنونا.[3]
احزاب (33) 10
71) پشتيبانى يهوديان بنىقريظه از احزاب مشرك سبب انتقام خداوند از
آنان:
وأنزل الّذين ظهروهم مّن أهل الكتب من صياصيهم وقذف فى قلوبهم
الرّعب فريقا تقتلون و تأسرون فريقا.
احزاب (33) 26
72) كشتار و اسارت بنىقريظه به دست مسلمانان:
وأنزل الّذين ظهروهم مّن أهل الكتب من صياصيهم وقذف فى قلوبهم
الرّعب فريقا تقتلون وتأسرون فريقا.
احزاب (33) 26
73) اشغال سرزمين بنىقريظه از سوى مسلمانان در جنگ خندق:
وأنزل الّذين ظهروهم مّن أهل الكتب من صياصيهم وقذف فى قلوبهم الرّعب
فريقا تقتلون وتأسرون فريقا*
وأورثكم أرضهم وديرهم وأمولهم وأرضا لّم تطوها وكان اللّه على كلّ شىء قديرا.
احزاب (33) 26 و 27
احسان
احسان برگرفته از حسن است كه در دو معنا كاربرد دارد: 1. نعمت بخشيدن
به ديگرى؛ 2. كار نيك انجام دادن. احسان برتر از عدالت است؛ زيرا عدالت آن است كه
انسان آنچه برعهده اوست بدهد و آنچه سهم اوست بگيرد ولى احسان اين است كه بيش از
آنچه وظيفه اوست انجام دهد و كمتر از آنچه حق اوست بگيرد.
[4] «احسان» و مشتقات آن تنها واژه مورد استفاده در اين مدخل است.
اهمّ عناوين: آثار احسان، احسان به والدين، پاداش احسان، تشويق به
احسان، عوامل احسان، محسنان، مصاديق احسان.
[1] برداشت فوق بر اين اساس است كه مقصود از «القائلين» يهوديان
اطراف مدينه بوده و مرجع ضمير در اخوانهم افراد منافق باشند. (مجمعالبيان، ذيل
آيه)
[2] مقصود از «الّذين ظهروا» يهود بنىقريظه و مرجع ضمير «هم»
مشركانى هستند كه سردمداران احزاب متّحد بودند. (همان)
[3] طبق منابع تاريخى، غزوه احزاب با ائتلاف يهوديان بنىنضير و
بنىقريظه و غطفان و مشركان مكّه پديد آمد. «من فوقكم» به يهوديانى اشاره دارد كه
از بخش شرقى مدينه هجوم آوردند و «من اسفل منكم» به مشركان مكه و پيروان آنان
اشاره دارد. (همان)