عامر بن قيس از انصار بود.[1] برخى مفسّران، آيات 62 و 74 توبه (9) در پى آن دانستهاند كه وى
اخبار منافقان را به عرض پيامبر صلى الله عليه و آله رسانيد، ولى منافقان آن را
انكار نموده، سوگند ياد كردند كه عامر دروغگو است و با نزول آيات مزبور، منافقان
رسوا شدند.[2]
عاميل بن رحيل
--) گاو بنىاسرائيل
عائد/ اسماوصفات
اين صفت فعلى خداوند از «عاد، يعود» به معناى به سوى كسى رفتن و به
طرف كسى برگشتن است.[3]
اين صفت فعلى دو بار در قرآن آمده است:
1. درباره كافران:
... وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ
....
انفال (8) 19
2. درباره بنىاسرائيل:
... وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا ....
اسراء (17) 8
عايشه بنت ابىبكر
عايشه، دختر ابىبكر و از همسران رسول خدا صلى الله عليه و آله
بود. آن حضرت در مكّه، دو يا سه سال ماند و به هنگام هجرت با وى ازدواج كرد.[4] نزول آيات آغازين سوره تحريم (66)
درباره توطئه و آزارهاى وى و حفصه، عليه پيامبر صلى الله عليه و آله دانسته شده كه
خداوند ضمن افشاى آنها، به زنان، در برابر هرگونه اقدامى عليه پيامبر صلى الله
عليه و آله هشدار داد.[5]
در شأن نزول آيات 28 و 29 احزاب (33) نيز، كه سخن از بهانهگيرى و خواستههاى
دنيايى برخى همسران پيامبر است، از عايشه ياد شده و از آنان خواسته شده تا بين خدا
و رسول صلى الله عليه و آله و دنيا و زينتهاى آن يكى را برگزينند.[6]
عايشه بنت عبدالرّحمن
«عايشه بنت عبدالرّحمن بن عتيك»، همسر «رفاعة بن وهب» است.[7] برخى مفسّران، آيه 230 بقره (2) را
در پى آن دانستهاند كه عايشه پس از طلاق بائن از رفاعه به همسرى عبدالرّحمن بن
زبير درآمد و قبل از آميزش و طلاق از وى قصد رجوع به همسر اوّل خود را داشت كه
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: رجوع به رفاعه، نيازمند آميزش با «محلّل»
است.[8]
[1] . الاصابه، ج 3، ص 483؛ الجامع لاحكام القرآن، قرطبى، ج 8، ص
123
[2] . مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 68 و 78؛ الجامع لاحكام القرآن،
قرطبى، ج 8، ص 123 و 131