[1] . گرچه «ظلم» در اين آيه، به قرينه آيات گذشته، به شرك تفسير
شده، ولى با عموميّت مفاد «ظلم» منافاتى ندارد، بنابراين، جامعه ايمانى در صورت
دورى از ظلم به امنيّت همه جانبه مىرسد
[2] . چون در آيه قبل، از موحّدان و مشركان با عنوان دو گروه ياد
شده است و در اين آيه نيز از موحّدان با صيغهها و ضماير جمع ياد شده، چنين
برمىآيد كه امنيّت، از آنِ جامعه با هويت جمعى آن است، اگر چه آحاد افراد نيز
مشمول آن باشند
[3] . در آيه شريفه، مؤمنانى كه ايمانشان تهى از هرگونه ظلم باشد،
هدايتيافته شمرده شدهاند. با توجّه به اينكه مؤمن در هر مرتبهاى كه باشد از
هدايت برخوردار است، به نظر مىرسد مراد از «هم مهتدون» هدايت كامل اين گروه باشد