يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ
الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ
مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ ....
مائده (5) 4
[1] . برخى مفسّران «أنتم حرم» را به اين معنا دانستهاند كه اگر
در حرم بودهايد، هرچند محرم نباشيد، صيد حرام است. (روحالمعانى، ج 5، جزء 7، ص
33)
[2] . در مورد «أو عدل ذلك صياماً» از ائمّه عليهم السلام نقل شده
است: به جاى هر دو مدّ طعام يك روز روزه بگيرد. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 379) و
مذهب (فتواى) شيعه نيز همين است. (التّبيان، ج 4، ص 27)
[3] . مطابق مذهب و فتواى شيعه اماميّه اگر محرم در احرام عمره
مرتكب صيد شده، كفّاره آن را بايد در مكّه مقابل كعبه و اگر در احرام حج مرتكب آن
شده بايد كفّارهاش را در منى ذبح يا نحر كند. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 379؛
تفسير الصّافى، ج 2، ص 88)