responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 18  صفحه : 395

الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ‌ ... وَ الصِّدِّيقِينَ‌ ....

نساء (4) 68 و 69

همنشينى با صدّيقين‌

12. مصاحبت با صدّيقين، پاداش اطاعت از خدا و رسول صلى الله عليه و آله:

وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ‌ ...

وَ الصِّدِّيقِينَ‌ ....

نساء (4) 69

13. همنشينى با صدّيقين، تفضّل خاصّ الهى به اطاعت‌كنندگان از خدا و رسول صلى الله عليه و آله:

وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ‌ ...

رَفِيقاً ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ‌ ....

نساء (4) 69 و 70

14. معاشرت و همنشينى با صدّيقين، داراى فضيلتى كامل:

وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ‌ ...

ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفى‌ بِاللَّهِ عَلِيماً. [1]

نساء (4) 69 و 70

صراط

صراط [پل‌] پُلى است گسترده بر پشت دوزخ‌ [2] و در روايات آمده كه از موى باريك‌تر و از شمشير تيزتر است‌ [3] و روز حشر، خلايق بايد از آن بگذرند و به‌ بهشت وارد شوند. [4]

1. پل صراط، راهى كشيده شده بر جهنّم:

إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ مَآباً.

نبأ (78) 21 و 22

الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ. [5]

فجر (89) 11 و 14

2. كمين و مراقبت خداوند از طاغيان، در پل صراط:

إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ مَآباً.

نبأ (78) 21 و 22

الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ.

فجر (89) 11 و 14

3. توقّف بندگان در پل صراط و سؤال از آنان، از ولايت امام على عليه السلام:

وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ. [6]

صافّات (37) 24

4. ورود حتمى تمام انسانها بر پل صراط و عبور از آن، در قيامت:

وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا. [7]

مريم (19) 71

5. نجات تقواپيشگان از پل صراط و گرفتارى ستمگران به آن:

وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً


[1] . «الفضل» خبر «ذلك» و اشاره به معيّت و همراهى است‌كه در آيه پيشين آمده است. (الكشّاف، ج 1، ص 531)

[2] . لغت‌نامه، ج 9، ص 13144، «صراط»

[3] . بحارالانوار، ج 8، ص 70، ح 19

[4] . فرهنگ اصطلاحات عرفانى، ص 530

[5] . بنا بر اينكه «مرصاد» پلى بر صراط است. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 739)

[6] . در تفسير آيه مزبور از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده كه روز قيامت مردم را در پل صراط نگه مى‌دارند و از آنان از ولايت امام على عليه السلام سؤال مى‌نمايند. (تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 401، ح 14)

[7] . بنا بر اينكه مقصود از «واردها» ورود و عبور بر پل صراط است. (جامع‌البيان، ج 9، جزء 16، ص 138 و 142، ح 17976 و 17980-/ 17988)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 18  صفحه : 395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست