[1] . از ذكر تقوا بعد از صبر معلوم مىشود كه در برابر اذيّتهاى
دشمن نبايد دستورات الهى را ناديده گرفت. مرحوم طبرسى در تفسير «و إن تصبروا و
تتّقوا» گفته است: اگر بر امتحان الهى و اذيّت و آزار دشمنان صبر و به طاعت (الهى)
تمسّك كنيد و از بىتابى كه به حدّ گناه برسد بپرهيزيد اين از امورى است كه رشدش
آشكار و بر عاقل عزم بر آن لازم است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 903)
[2] . معناى آيه اين است كه هر كس بر انجام فرمانهاى خداصبر و از
آنچه نهى كرده پرهيز كند چنين كسى در حفظ خدا است و كيد كافران به او ضررى
نمىرساند. (التّفسير الكبير، ج 3، ص 344)
[3] . مقصود از «صبر جميل» صبرى است كه در آن جزع و شكوه به مردم
نباشد و برخى گفتهاند: جميل بودن صبر به اين است كه در آن قصد قربت شده باشد.
(مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 334)