66. صبرپيشگى به جاى مقابله به مثل در برابر بدى ديگران درپىدارنده
منفعت برتر:
وَ إِنْ عاقَبْتُمْ
فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ
لِلصَّابِرِينَ.آيت الله هاشمى رفسنجانى و برخى از
محققان مركز فرهنگ ومعارف قرآن، فرهنگ قرآن، 33جلد، موسسه بوستان كتاب - قم، چاپ:
اول، 1384.
[1] . با توجّه به ذكر «و أجر كبير» استفاده مىشود مغفرت ذكر شده
در آيه اعمّ از پاداش است و لذا برخى مفسّران (الميزان، ج 10، ص 158) مغفرت در اين
آيه را به محو ساختن آثار طبع مذموم (كه در آيات قبل ذكر شده) و جايگزين ساختن آن
به خصال نيك معنا كردهاند
[2] . ممكن است «واللَّه غفور رحيم» ناظر به صبر باشد يعنى صبر سبب
قرب به مغفرت و رحمت الهى مىشود. (همان، ج 18، ص 311)