يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ... [1]
انعام (6) 52
وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ....
كهف (18) 28
نيز--) همين مدخل، عبادت در صبح
ذكر خدا در صبح
41. صبح و عصر، از بهترين اوقات براى ذكر و ياد خدا:
وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِ ... [2]
وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ. [3]
اعراف (7) 205
وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا.
انسان (76) 25
42. توصيه خدا به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى ياد خدا در صبح و عصر:
وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ....
43. لزوم ياد خدا در دل و جان و با زبان از روى ترس و تضرع در صبحگاهان و عصرگاهان:
وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ ... [4]
44. ذكر خدا در صبح و شام، از نشانههاى آخرت طلبان دنيا گريز:
وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقِيلًا.
انسان (76) 25 و 27
45. ذكر خدا در هر صبح و عصر، سبب بيرون آمدن از زمره غافلان:
وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ.
46. ياد خدا در صبح و شام، يارى دهنده انسان در شكيبايى براى انجام دادن دستورهاى الهى:
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ ... وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا. [5]
انسان (76) 24 و 25
47. خانههاى عظمت يافته به اذن خدا، محل ذكر خدا در صبح و شام:
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ. [6]
نور (24) 36
48. ياد خدا در صبح و شام، راه پرهيز از اطاعت گنهكاران و كفرپيشگان:
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا.
[1] . ممكن است مقصود از «يدعون» مطلق دعا باشد. (الميزان، ج 7، ص 100)
[2] . برخى مفسّران گفتهاند: مقصود از دعا (يدعون) در آيه ياد شده ذكر خدا در اوّل و آخر روز است. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 473)
[3] . برخى مفسّران گفتهاند: ذكر اين دو وقت (صبح و عصر از ميان ساير اوقات) به دليل فضيلت آن است. (الكشّاف، ج 2، ص 192؛ مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 792)
[4] . «بالغدوّ والآصال» مىتواند كنايه از دوام باشد و ممكناست به معناى حقيقى خود باشد. (الكشّاف، ج 2، ص 192) برداشت بنا بر احتمال دوم است
[5] . از توصيه به ذكر خداوند- پس از فرمان صبر و شكيبايى در مشكلات رسالت- مطلب ياد شده به دست مىآيد
[6] . جمله «يسبّح ...» مىتواند استيناف و بيان «و يذكر فيها اسمه» باشد. (الميزان، ج 15، ص 126)