[1] . «من شرّ ما خلق» عام است و شامل هر شرّى مىشود كهاستعاذه
از آن لازم است و ذكر استعاذه از «غاسق، نفّاثات و حاسد» پس از آن براى اين است كه
اين موارد مخفى و پنهاناند و انسان از راههايى كه نمىداند بدانها مبتلا مىشود.
(الكشّاف، ج 4، ص 822)
[2] . برخى مفسّران احتمال دادهاند كه «أصبح» در آيه يادشده به
معناى صبح باشد. (روحالمعانى، ج 11، جزء 20، ص 183) و «بالأمس» در آيه 82
مىتواند مؤيّد احتمال ياد شده باشد
[3] . برخى مفسّران «أصبح» در آيه ياد شده را به معناى وارد شدن در
صبح دانسته و گفتهاند: تعبير ياد شده دلالت دارد كه اين واقعه در شب رخ داده است.
(الجامع لاحكام القرآن، قرطبى، ج 10، ص 266)