responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 17  صفحه : 323

«شقى» و بعضى آيات داراى مفهوم شقاوت استفاده شده است.

اهمّ عناوين: آثار شقاوت، شقاوتمندان، عوامل شقاوت و موانع شقاوت.

آثار شقاوت‌

1. بخل‌

1. بخل و امساك مال، پيامد شقاوت و تيره‌بختى انسان:

وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ فَأَنْذَرْتُكُمْ ناراً تَلَظَّى‌ لا يَصْلاها إِلَّا الْأَشْقَى‌ وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى‌ الَّذِي يُؤْتِي مالَهُ يَتَزَكَّى. [1]

ليل (92) 8 و 14 و 15 و 17 و 18

2. تكذيب آيات‌

2. تكذيب آيات الهى، از آثار چيره شدن شقاوت بر آدمى:

أَ لَمْ تَكُنْ آياتِي تُتْلى‌ عَلَيْكُمْ فَكُنْتُمْ بِها تُكَذِّبُونَ‌ قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا ....

مؤمنون (23) 105 و 106

3. تكذيب پيامبر خدا

3. تكذيب پيامبر خدا، از آثار شقاوت امّتش:

كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ‌ ... فَكَذَّبُوهُ‌ ....

شمس (91) 11-/ 14

4. خسران‌

4. خسران و زيانكارى، پيامد شقاوتمندى و تيره بختى:

وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ‌ قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا وَ كُنَّا قَوْماً ضالِّينَ.

مؤمنون (23) 103 و 106

5. زندگى سخت‌

5. زندگى سخت و نكبت‌بار، از آثار شقاوت و اعراض از ياد خدا:

... فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى‌ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً ....

طه (20) 123 و 124

6. مانع تأثير اتمام‌حجّت‌

6. شقاوت گناهكاران، مانع تأثير اتمام‌حجّت خدا بر آنان:

أَ لَمْ تَكُنْ آياتِي تُتْلى‌ عَلَيْكُمْ فَكُنْتُمْ بِها تُكَذِّبُونَ‌ قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا ....

مؤمنون (23) 105 و 106

7. كورى در قيامت‌

7. كور محشور شدن در قيامت، از آثار شقاوت و اعراض از ياد خدا:

... فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى‌ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي‌ ... وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‌.

طه (20) 123 و 124

ابراهيم عليه السلام و شقاوت‌

8. بيزارى از بتها و دورى جستن از مشركان و معبودهاى آنان، از عوامل عدم شقاوت و تداوم ابراهيم عليه السلام در دعا و عبادت خدا:


[1] . از مقابله اينكه خداوند اهل تقوا را اهل سخاوت و انفاق‌دانسته، معلوم مى‌شود كه مقصود از آيه «و امّا من بخل واستغنى‌»، شقاوتمندان تيره‌بخت‌اند

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 17  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست