responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 16  صفحه : 198

بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. [1]

مائده (5) 38

كيفر سرقت‌

29. بريدن دست سارق، كيفرى مناسب، براى سرقت در اسلام:

وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.

مائده (5) 38

30. مجاز نبودن يوسف عليه السلام به نگهدارى برادرش بنيامين، در مصر به جرم سرقت، در قوانين جزايى مصر:

... وَ ما كُنَّا سارِقِينَ‌ قالُوا جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزاؤُهُ‌ ... ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعاءِ أَخِيهِ كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ‌ ... [2]

يوسف (12) 73 و 75 و 76

31. بَرده شدن سارق، كيفر سرقت، در آيين فرزندان يعقوب:

... وَ ما كُنَّا سارِقِينَ‌ قالُوا فَما جَزاؤُهُ إِنْ كُنْتُمْ كاذِبِينَ‌ قالُوا جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزاؤُهُ‌ ....

يوسف (12) 73-/ 75

نيز--) آدم‌ربايى، استراق‌سمع، بنيامين، خيانت، كم‌فروشى يوسف عليه السلام‌

گناه سرقت‌

--) همين مدخل، آثار سرقت، گناه‌

سرگردانى‌

--) تحيّر

سرگين‌

--) انعام‌

سرنوشت‌

--) قضا و قدر

سرور

سُرور به معناى شادى پنهان‌ [3] و خوشحال شدن‌ [4] است. در اين مدخل از واژه‌ «اشِر»، «اعْجَبَ»، «بَطَراً»، «سرّ»، «فاكهين»، «فَرِحَ»، «قُرَّةُ عَين»، «مَرَح»، «يَسْتَبشِرُون»، «ناضِرَة»، «ناعمة» و مشتقّات بعضى از آنها استفاده شده است.

اهمّ عناوين: افراط در سرور، سرور در قيامت، سرور ناپسند.

اعتدال در سرور

1. سرور به حق و به دور از افراط، امرى مقبول:

ذلِكُمْ بِما كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ بِما كُنْتُمْ تَمْرَحُونَ. [5]

غافر (40) 75


[1] . ذكر «السّارق» در آغاز [ «پيش از ذكر السّارقة»] براى اين‌است كه غالباً سرقت در ميان مردان است. (مجمع‌البيان، ج 3-/ 4، ص 296)

[2] . «دين» به معناى آيين و روش است و مقصود از آن، به اعتبار اضافه شدنش به «ملِك»، قوانين و مقرّرات حاكم بر مصر است. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 387)

[3] . مفردات، ص 404، «سرر»

[4] . فرهنگ فارسى، ج 2، ص 1877، «سُرور»

[5] . مقيّد شدن «فرح» [سرور] به «بغير الحقّ» به اين دليل است كه «فرح» و شادمانى گاهى به حق است و مورد ستايش و گاهى باطل است و مورد سرزنش. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 828)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 16  صفحه : 198
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست