20. بىخردى اكثر ندادهندگان پيامبر صلى الله عليه و آله، از پشت
ديوار:
إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ
أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ.
حجرات (49) 4
نقش ديوار
--) همين مدخل، جنگ از پشت ديوار
نيز--) سدّ ذوالقرنين
ديوانه
--) جنون
ديه
ديه، مالى است كه به سبب وارد كردن جنايت بر نفس «جان» انسان حرّ و
يا غير نفس واجب مىگردد چه اندازه آن به صورت مشخص در شرع تعيين شده باشد و يا نه
و گاهى از غير مقدّر شرعى با اصطلاح «ارش» و «حكومت» ياد مىشود.[2] در اين مدخل از واژه «ديه» استفاده شده است.
آثار ديه
پذيرش توبه قاتل
1. پرداخت ديه در قتل خطايى زمينهساز پذيرش توبه قاتل از جانب
خداوند:
[1] . از سعد بن عبداللّه روايت شده كه از رسولاكرم صلى الله عليه
و آله درباره قول خدا «إنّ الّذين ينادونك من وراء الحجرات أكثرهم لايعقلون» سؤال
شد. فرمودند: آنان جفاكاران از بنىتميماند. (الدرّالمنثور، ج 7، ص 553)
[3] . «توبه» مفعول لأجله است و به تحرير رقبه، ديه و بدلآن دو
رجوع مىكند. يعنى خداوند همه موارد ياد شده را براى توبه تشريع فرمود. (تفسير
التحريروالتنوير، ج 4، ص 221)
[4] . امام صادق عليه السلام، در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود: اداى
حق اولياى مقتول با پرداخت ديه به آنها محقّق مىگردد. (تفسير نورالثقلين، ص 530،
ح 473)
[5] . بنا بر سنّت رسولاللّه صلى الله عليه و آله و اجماع، ديه بر
عاقله واجب است. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 140؛ زبدةالبيان، ص 850)
[6] . «ذلك» مىتواند اشاره به احكام ديه و قصاص باشد.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 480)
[7] . بنا بر اينكه فاعل «فاتّباع بالمعروف» عفوكننده از قصاص
باشد. (همان، ج 3-/ 4، ص 480)