[1] . در صورتى كه مراد از «بقيّتاللّه» به گفته مفسّراناطاعت و
احكام و معارف الهى باشد. (مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 286)
[2] . مقصود از خير در آيه، طاعت است. (همان، ج 1-/ 2، ص 817)
[3] . بنا بر اينكه «ذلك» اشاره به «أطيعوا اللّه ...» نيز باشد
[4] . امام صادق عليه السلام درباره «من يؤت الحكمة فقد أوتى
خيراًكثيراً» فرمود: مراد اطاعت از خداوند و شناخت امام است. (تفسير نورالثقلين، ج
1، ص 287، ح 1130)
[5] . «ما يوعظون به» يعنى پيروى از پيامبر صلى الله عليه و آله و
انقياد در برابر رأى و حكم او. (الكشّاف، ج 1، ص 530)
[6] . «تطوّع» در آيه به معناى اطعام بيش از يك مسكين است.
(روحالمعانى، ج 2، جزء 2، ص 167)
[7] . لام در «الخير» مىتواند عهد ذكرى و اشاره به مطالبآيه قبل
باشد و يا به مقتضاى ارتباط دو آيه، ويژگيهاى ذكر شده در آيه قبل در مصاديق مورد
نظر كلمه «خير» باشد