responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 88

حكومت‌

حكومت از حكم و حكم به معناى منع براى اصلاح‌ [1] و منع از ظلم است. [2] به حاكم از اين جهت حاكم گفته‌ مى‌شود كه ظالم را از ظلم كردن منع مى‌كند [3] و در اصطلاح، فرايند اعمال سياستها و تصميمات از سوى مقامات رسمى در دستگاه سياسى و يا اشاره به مجموعه مقامات رسمى مسئول براى اتّخاذ تصميمات سياسى لازم‌الاجراست. [4] در اين مدخل، معناى اصطلاحى مقصود است و از واژه‌هاى‌ «ملك»، «خلف» «ولى» و مشتقّات آنها و مفاد برخى جملات استفاده شده است.

اهمّ عناوين: حاكمان، حكومت سليمان عليه السلام، حكومت محمّد صلى الله عليه و آله، حكومت مؤمنان، حكومت يوسف عليه السلام، وظايف حكومت.

اختيارات حكومت‌

1. مجاز بودن حكومتها، در محدود كردن آزادى مردم براى تصرّف اموال و املاك خود و سوق دادن آن به سمت مصالح عمومى، در شرايط بحرانى:

قالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَباً فَما حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فِي سُنْبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تَأْكُلُونَ‌ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذلِكَ سَبْعٌ شِدادٌ يَأْكُلْنَ ما قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تُحْصِنُونَ‌ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذلِكَ عامٌ فِيهِ يُغاثُ النَّاسُ وَ فِيهِ يَعْصِرُونَ.

يوسف (12) 47-/ 49

قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ‌ وَ كَذلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْها حَيْثُ يَشاءُ ....

يوسف (12) 55 و 56

نيز--) همين مدخل، وظايف حكومت‌

ارزش حكومت‌

2. ناچيز بودن دستيابى به قدرت و سلطنت زمينى، در قياس با پاداش آخرتى:

وَ كَذلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْها حَيْثُ يَشاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنا مَنْ نَشاءُ وَ لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ‌ وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ.

يوسف (12) 56 و 57

امتحان با حكومت‌

3. امتحان خداوند، از تقواپيشگان، با رساندن آنان به حكومت:

قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‌ ... قالَ عَسى‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ.

اعراف (7) 128 و 129

انبيا و حكومت‌

4. حكومت، داورى و حلّ اختلافات مردم، از اهداف بعثت انبيا:

كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ‌ ....

بقره (2) 213


[1] . مفردات، ص 248، «حكم»

[2] . معجم مقاييس‌اللّغه، ج 2، ص 91، «حكم»

[3] . لسان‌العرب، ج 3، ص 270، «حكم»

[4] . دايرةالمعارف تطبيقى علوم اجتماعى، ج 1، ص 232

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست