responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 510

ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ‌ .... [1]

يس (36) 34 و 35

25. جواز خوردن خرما، قبل از اداى حق نيازمندان:

وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ‌ ... وَ النَّخْلَ‌ ...

كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ‌ ....

انعام (6) 141

26. استفاده از خرما و خوردن آن، شايسته شكرگزارى:

وَ جَعَلْنا فِيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ‌ ... لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَ فَلا يَشْكُرُونَ.

يس (36) 34 و 35

درخت خرما

27. قامت بلند درخت خرما، مايه بصيرت و تذكّر خلق:

تَبْصِرَةً وَ ذِكْرى‌ لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِيبٍ‌ وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً فَأَنْبَتْنا بِهِ‌ ... وَ النَّخْلَ باسِقاتٍ لَها طَلْعٌ نَضِيدٌ.

ق (50) 8- 10

28. تهديد فرعون، مبنى بر به دار كشيدن ساحران مؤمن، بر تنه درختان خرما:

قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ‌ ... وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ‌ ....

طه (20) 71

29. آفرينش باغهاى درخت خرما، مقتضى شكرگزارى:

وَ جَعَلْنا فِيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ‌ ... أَ فَلا يَشْكُرُونَ.

يس (36) 34 و 35

30. برخوردارى پيامبر صلى الله عليه و آله از باغستانى با درختهاى خرما، از جمله پيش‌شرطهاى مشركان مكّه، براى ايمان آوردن به آن حضرت:

وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى‌ ... أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ‌ ....

اسراء (17) 90 و 91

31. زمين، جايگاه انواع درختان خرماى روييده شده به يك ريشه و چند ريشه:

وَ فِي الْأَرْضِ‌ ... جَنَّاتٌ مِنْ‌ ... نَخِيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ‌ .... [2]

رعد (13) 4

تشبيه به درخت خرما

32. تشبيه كلمه توحيد، به درخت خرما:

... كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ .... [3]

ابراهيم (14) 24

33. تشبيه اجساد قوم عاد پس از عذاب، به درختان خرماى ريشه‌كن شده از اعماق خاك:

كَذَّبَتْ عادٌ فَكَيْفَ كانَ عَذابِي وَ نُذُرِ إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ تَنْزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ.

قمر (54) 18-/ 20

وَ أَمَّا عادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عاتِيَةٍ سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً فَتَرَى الْقَوْمَ فِيها صَرْعى‌ كَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِيَةٍ.

حاقه (69) 6 و 7

34. تشبيه انفاق رياكارانه، به بوستانى از خرماى سوخته با گردبادى آتش‌زا:

وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ‌ ... أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِي مِنْ‌


[1] . بنا بر احتمالى «ما» در «ما عملته أيديهم» نافيه است. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 661) خرما مانند برخى از غذاهاى ديگر نيست كه براى خوردن آن نياز به پختن و آماده كردن باشد

[2] . «صنوان» به چند درخت خرما گفته مى‌شود كه يك ريشه داشته باشند. (همان، ج 5- 6، ص 424)

[3] . مراد از «كلمة طيّبة»، كلمه توحيد است. از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده كه مقصود از «شجرة طيّبة» درخت خرما است. (همان، ج 5- 6، ص 480)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 510
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست