52. گمراهى برخى انسانها، برخاسته از مشيّت و اراده الهى:
... وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا
فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ
يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ.[2]
بقره (2) 26
[1] . اذيّت خدا به مخالفت با اوامر و توصيف وى به صفاتى كه از آن
منزّه مىباشد، تفسير شده است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 579)
[2] . نسبت اضلال به خدا به اين معنا است كه در حقيقت، گمراهى،
ريشه در اختيار خود انسان دارد و اضلال خدا، پيامد و كيفر فسق، كفر و تبهكاريهاى
او است. در حقيقت، اضلال خدا به معناى رها كردن انسان به حال خود است.
(مجمعالبيان، ج 9- 10، ص 117)