28. جواز اخراج زنان مطلّقه از خانه در ايّام عدّه، در صورت مساحقه آنان:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُيُوتِهِنَّ وَ لا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ .... [1]
طلاق (65) 1
ايمنسازى خانه
29. ايمنسازى خانهها از اهداف قوم ثمود، در شكافتن كوهها و ساختن خانه در آن:
وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ وَ كانُوا يَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً آمِنِينَ.
حجر (15) 80 و 82
تخريب خانه
--) همين مدخل، خانههاى بنىنضير، خانههاى قوم ثمود و خانههاى قوم عاد
حبس در خانه
30. حبس ابد در خانه در آغاز اسلام، كيفر زن فاحشه، در صورت شهادت شهود:
وَ اللَّاتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ .... [2]
نساء (4) 15
حفاظ خانه
--) همين مدخل، خانههاى منافقان
خانه ابراهيم عليه السلام
31. ورود ملائكه و مأموران الهى بر خانه ابراهيم عليه السلام، همراه با سلام و بشارت بر آن حضرت:
وَ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ بِالْبُشْرى قالُوا سَلاماً ... قالُوا ... رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ....
هود (11) 69 و 73
32. پذيرايى ابراهيم عليه السلام از مهمانان وارد بر خانه خويش با گوسالهاى بريان شده:
وَ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ ... فَما لَبِثَ أَنْ جاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ قالُوا ... رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ....
33. خوف ابراهيم عليه السلام در خانه خويش از مهمانان وارد بر خود، در پى خوددارى آنان از خوردن غذا:
وَ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ ... فَما لَبِثَ أَنْ جاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأى أَيْدِيَهُمْ لا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَ أَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً ... قالُوا ...
رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ....
هود (11) 69 و 70 و 73
خانه اسماعيل عليه السلام
34. خانه اسماعيل عليه السلام، از آيات بيّن الهى در مسجدالحرام:
فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ ... [3]
آلعمران (3) 97
خانه انصار
35. مهيّا ساختن خانه از سوى انصار، جهت استقبال از مهاجران صدر اسلام، در عين نياز به آن:
وَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ
[1] . «فاحشة مبيّنة» به «سحق» نيز تفسير شده است. (تفسيرنورالثقلين، ج 5، ص 351، ح 21)
[2] . لازم به ذكر است كه آيه مذكور با آيه ديگر نسخ شده است. (مجمعالبيان، ج 3- 4، ص 34)
[3] . از امام صادق عليه السلام در مورد «آيات بيّنات» سؤال شد. فرمود: ... خانه اسماعيل از آيات بيّنات است. (تفسير عيّاشى، ج 1، ص 187- 188)