حُيَى بن اخطب از رؤساى يهود بنىنضير در مدينه[1] و از آتشافروزان جنگ خندق[2] و از كشتهشدگان غزوه بنىقريظه
بود.[3] برخى مفسّران نزول آيه 109 بقره (2)
را درباره او و برادرش ابوياسر دانستهاند كه از روى حسادت، در بازگرداندن مردم از
اسلام تلاش داشتند.[4]
آيه 37 نساء (4) درباره برحذر داشتن انصار از سوى وى و برخى يهود، از انفاق مال[5] و آيات 51 و 52 نساء (4) درباره
ترجيح دادن دين مشركان بر اسلام[6] دانسته شده است. بنا بر نقلى سوره توحيد پس از آن نازل شد كه حيى
و كعب بن اشرف از پيامبر صلى الله عليه و آله درباره وصف پروردگار سؤال كردند.[7] مقصود از «جبت» در آيه 51 نساء (4)
نيز از سوى برخى مفسّران بر وى تطبيق شده است.[8]
خاتميّت
خاتميّت از «خاتم» يعنى كسى كه پاياندهنده كارى است.[9] مقصود اين است كه نبوّت با محمّد
صلى الله عليه و آله به پايان رسيده است[10] و پس از آن حضرت، پيامبر، كتاب، شريعت و دين ديگرى نخواهد آمد.[11] در اين مدخل از واژه «خاتمالنّبيّين» و نيز لازمه برخى آيات
استفاده شده است.
خاتميّت محمّد صلى الله عليه و آله
1. محمّد صلى الله عليه و آله، آخرين پيامبران و پاياندهنده امر
نبوّت:
[12] . «انّ الدّين عند اللّه الاسلام» اين مطلب را مىفهماندكه
اديان ديگر، غير از اسلام به مرتبهاى از كمال، دوام و صلاحيّت براى عموم
[انسانها] نرسيده و از طرفى اديان غير اسلام دستخوش تحريف گرديده بودند و نيز
مىفهماند كه اسلام، منزّه از تحريف و تغيير است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 3،
جزء 3، ص 197) لازمه اين مطلب، خاتميّت نبوّت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله
است