[1] . «كنس» به معناى وارد شدن [حيوان] وحشى در لانهاش است.
(الكشّاف، ج 4، ص 710) برخى مفسّران احتمال دادهاند كه مقصود از «الخنس، الجوار
الكنس» حيوانات وحشى باشند. (الميزان، ج 20، ص 217)
[2] . «ناصيه» به موهاى جلوى سر گفته مىشود و بر جلوى سر نيز
اطلاق مىشود (لسانالعرب، ج 14، ص 169، «نصا») «أخذ به ناصية»، كنايه از كمال
تسلّط و نهايت قدرت است. (الميزان، ج 10 ص 302)
[3] . فرمان به تقواپيشگى، پس از تجويز استفادههاى خوراكى از
شكار، مىتواند اشاره به اين معنا داشته باشد كه شكار كردن به انگيزههايى ديگر،
همانند تفريح و تفرّج، خلاف تقواست
[4] . مقصود از بيان سلطه خداوند بر همه جانداران به دليل وقوع آن،
پس از مبارزهطلبى هود عليه السلام و توكّل بر خداوند، اين مبناست كه: همه چيز
مقهور خواست خداوند است و بدون رخصت او هيچ جاندارى- چه رسد به بتهاى بيجان- توان
ضرررسانى ندارد