responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 248

سختيهاى حيض‌

22. مشقّت‌بار بودن ايّام حيض، براى زنان:

وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً‌ ....

بقره (2) 222

23. مشقّت‌بار بودن حيض براى زن، دليل حرمت آميزش در زمان حيض:

وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ‌ .... [1]

بقره (2) 222

سنّ حيض‌

24. سالهاى حيض در زنان، محدود به بخشى از سنّ آنان:

وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ‌ ... وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ‌ ....

طلاق (65) 4

شكّ در حيض‌

--) همين مدخل، حيض و عدّه‌

كتمان حيض‌

25. حرمت كتمان حيض، براى زنان مطلّقه:

وَ الْمُطَلَّقاتُ‌ ... وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَ‌ .... [2]

بقره (2) 228

26. ايمان به خدا و قيامت، بازدارنده زنان از كتمان حيض:

وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ....

بقره (2) 228

معاشرت در حيض‌

27. تعديل روابط با زنان حائض، در اسلام:

وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ‌ .... [3]

بقره (2) 222

يأس از حيض‌

28. ترديد در يائسه بودن زن از حيض، موجب تعيين سه ماه عدّه براى آنان:

وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ ....

طلاق (65) 4

حيله‌

--) مكر

حيوان‌

حيوان، اسم براى هر چيز جاندار است. [4] در اين‌ مدخل مباحث كلّى مربوط به حيوان مطرح مى‌شود و مباحث حيوانات خاص در جايگاه خود بيان شده است. در اين مدخل از واژه‌هاى‌ «انعام»، «دابّة»،


[1] . برداشت مذكور بر اساس تفريع «فاعتزلوا» بر «أذى‌» است‌

[2] . طبق يك احتمال، مقصود از «فى أرحامهنّ» حيض است. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 574) اگر گفته زنان درباره طهر، حيض، باردارى و هر آنچه در مدّت حيض دخيل است، پذيرفته نباشد، حرمت كتمان، لغو مى‌شود

[3] . گرچه ظاهر «فاعتزلوا ...» امر به مطلق كناره‌گيرى از زنان است، ولى با توجّه به «فأتوهنّ من حيث أمركم اللّه»- كه مقصود محلّ دم مى‌باشد- قرينه است كه «فاعتزلوا» و «لاتقربوا» نيز كنايه است و مراد از آن، اجتناب از محلّ دم است و نه مطلق معاشرت و تمتّع. (الميزان، ج 2، ص 208)

[4] . لسان‌العرب، ج 3، ص 427، «حيا»

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 12  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست