حيض، خون سياه غليظى است كه غالباً همراه با سوزش و حرارت، هنگام
بلوغ زن از رحم وى خارج مىشود كه به تناسب طبيعت وى در زمانهاى بعد، به صورت
عادت [ماهانه] درمىآيد.[1] در اين مدخل از واژه «محيض» و «قروء»
استفاده شده است.
آميزش در حيض
1. آميزش جنسى در ايّام حيض، زيانبار و خلاف پاكيزگى:
[2] . نهى از آميزش در ايّام حيض و سپس اظهار محبّت به پاكيزگان،
مىتواند اشاره به برداشت مزبور باشد و با توجّه به اينكه جواز آميزش جنسى، وابسته
به قطع خون و تحصيل طهارت شده است، مىتوان استفاده كرد كه آميزش در ايام حيض،
خلاف بهداشت و پاكيزگى است و ممكن است، سؤال، از مقاربت در ايّام حيض باشد؛ نه خود
حيض و ماهيّت آن. بر اين مبنا كلمه «هو» به آميزش در ايّام حيض برمىگردد؛ يعنى
بگو: اى پيامبر، آميزش در ايّام حيض، زيانبار است
[3] . محيض اوّل، مصدر و محيض دوم، اسم زمان است ومقصود از آن، ترك
آميزش در ايّام حيض است. (الميزان، ج 2، ص 208)
[4] . از نظر بيشتر فقها آميزش در صورت قطع دم و قبل از غسل جايز
است، چنانكه مقتضاى روايات و جمع بين آنها همين است (زبدةالبيان، ص 63) برخى
گفتهاند: شستن محلّ يا وضو نيز لازم است. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 563)
[5] . «قروء» جمع «قرء» است و از جهت اشتراك يا حقيقت و مجاز، هم
بر حيض اطلاق مىشود و هم بر طهر (زبدةالبيان، ص 745) و مقصود از آن به اعتقاد
فقهاى شيعه، طهر است. (زبدةالبيان، ص 745؛ مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 573)