responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 74

حكم آميزش‌

172. لزوم رعايت بهداشت، در آميزش:

وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ‌ ....

بقره (2) 222

173. وجوب آميزش با همسر يا طلاق دادن وى، پس از چهار ماه از ايلاء:

لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ. [1]

بقره (2) 226 و 227

174. وجوب عدّه نگه داشتن بر زنان مطلّقه، در صورت آميزش با شوهران:

... إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها ... [2]

احزاب (33) 49

175. وجوب آميزش مردان با همسران خويش (حداقل)، در هر چهار ماه:

لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ....

بقره (2) 226

176. لزوم رعايت تقوا، در آميزش با همسر:

نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ ....

بقره (2) 223

177. حرمت آميزش با همسر، در شبهاى ماه رمضان، در برهه‌اى از عصر بعثت:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‌ نِسائِكُمْ‌ ... عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ‌ ... [3]

بقره (2) 187

178. حرمت آميزش جنسى با همسران، در روزهاى ماه رمضان:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‌ نِسائِكُمْ‌ ....

بقره (2) 187

179. حرمت آميزش، در حال اعتكاف:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‌ نِسائِكُمْ‌ ...

وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها ....

بقره (2) 187

180. حرمت آميزش جنسى براى اعتكاف‌كنندگان در مسجد، حتّى در شب:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ‌ ... وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ ... [4]

بقره (2) 187

181. حرمت آميزش جنسى، در حال احرام:

الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ‌ ... [5]

بقره (2) 197


[1] . «ايلاء» در اصطلاح فقه عبارت از سوگند بر ترك‌مجامعت با همسر به صورت دائم يا بيشتر از چهار ماه است به قصد اضرار به او. (تحريرالوسيله، ج 2، ص 357، كتاب الايلاء)

[2] . از مفهوم آيه استفاده مى‌شود كه در صورت آميزش، عدّه لازم است‌

[3] . جمله «كنتم تختانون أنفسكم» و نيز مفهوم «فالآن باشروهنّ» دلالت دارد كه آميزش در شبهاى ماه رمضان حرام بوده است‌

[4] . با توجّه به صدر آيه كه آميزش در شب را براى روزه‌داران جايز دانست معلوم مى‌شود نهى «لاتباشروهنّ» شبها را نيز شامل مى‌شود و با توجّه به تعليق مباشرت بر عنوان اعتكاف معلوم مى‌شود كه حكم، دائر مدار حال اعتكاف است كه اختصاص به روز ندارد، علاوه بر اينكه قيد «فى المسجد» تعميم تحريم مباشرت را تأكيد مى‌كند

[5] . در روايت منقول از امام صادق عليه السلام «الرّفث» به جماع تفسير شده است. (الكافى، ج 4، ص 337، ح 3؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 194، ح 704)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست