[1] . امر به سجود، مفيد وجوب آنها است. (كنزالعرفان، ج 1، ص 124 و
126)
[2] . بنا بر قولى، مقصود از «المساجد» اعضاى هفتگانهانسان را
است كه به وسيله آنها سجده مىشود و اين قول به واسطه سخن پيامبر صلى الله عليه و
آله تأييد مىگردد كه فرمود: مأمور شدم كه با هفت عضو سجده كنم. (زبدةالبيان، ص
126)
[3] . روايت شده هنگامى كه آيه ياد شده نازل شد، پيامبر صلى الله
عليه و آله فرمود: آن را در سجده قرار دهيد. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 554، ح 9)
[4] . ظاهر «صلوا» دالّ بر وجوب است و احتمال دارد مقصود از اين
وجوب [صلوات] همان صلواتى باشد كه جزء تشهد است. (زبدةالبيان، ص 131)
[5] . «قرآن الفجر» مفعول «اقم» و عطف به «الصلاة» است
لذاهمانگونه كه نماز، متعلق امر و واجب است، قرائت هم متعلق همان امر و واجب است
و مؤيد اين برداشت، سخن بعضى از مفسران است كه گفتهاند: «قرآن الفجر» دلالت دارد
بر اينكه نماز جز با قرائت محقق نمىشود، زيرا در آن امر شده كه اقامه نماز همراه
با قرائت باشد و حتى به نماز [صبح] قرائت اطلاق شده است. (مجمعالبيان، ج 5- 6، ص
670)
[6] . نقل شده: برخى مسلمانان، هنگام نماز جماعت صحبت مىكردند آيه
شريفه نازل شد و دستور داد كه در حال نماز به قرائت امام جماعت گوش فرادهند.
(زبدةالبيان، ص 186)