[1] . «من» در آيه براى تبعيض است كه مراد از تبعض، مخصوص و مقام فعلى
[ابراهيم] مىباشد و از آيه وجوب [خواندن] دو ركعت نماز طواف در آن مقام فهميده
مىشود. (زبدةالبيان، ص 368)
[2] . برخى احتمال دادهاند كه مقصود از «واركعوا مع الرّاكعين»
نمازهايى باشد كه خواندن آنها به صورت جماعت واجب است، مثل عيدين. (همان، ص 183)
[3] . بنا بر قولى از آيه، صدقه [زكات] فطره و نماز عيداراده شده
است و اين برداشت هم بر اساس روايت منقول از امام صادق عليه السلام مىباشد.
(مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 722)
[4] . برخى گفتهاند: مقصود از «فصلّ لربّك» نماز عيد [قربان] است
و اين آيه دليلى بر وجوب آن است. (زبدةالبيان، ص 136)
[5] . از امام باقر عليه السلام درباره چگونگى و مقدار نماز در سفر
سؤال شد: حضرت با تمسك به آيه وجوب تقصير، شكسته شدن نماز در سفر را استدلال
فرمود. (ر. ك: همان، ص 174)
[6] . براساس روايت منقول از پيامبر صلى الله عليه و آله مقصود از «وادبار
السجود» دو ركعت نماز پس از مغرب است. (مجمعالبيان، ج 9- 10، ص 225)