[1] . ممكن است هدف از آموزش خاكسپارى به قابيل، تنها امداد ويژه
خداوند به وى نبوده، بلكه برخاسته از ضرورت دفن مردگان نيز بوده است، لذا برخى
گفتهاند: ممكن است وجوب دفن را از پايان آيه فهميد. (زبدةالبيان، ص 49)
[2] . از اينكه در اين آيه از نماز خواندن بر ميّت منافق و كافر و
حضور بر قبر ايشان نهى شده استفاده مىشود نماز خواندن بر ميّت و حضور در كنار قبر
او در آن عصر معمول بوده و خداوند تنها در مورد منافق و كافر اين امر را ممنوع
كرده است، بنابراين در مورد مسلمانان جايز خواهد بود
[3] . حرف «فاء» در «فاقبره» بر نبود فاصله بين مرگ و دفن دلالت
دارد
[4] . با توجّه به سياق آيات، اين آيه درباره جهاد است