[1] . امام مجتبى عليه
السلام موقع نماز، بهترين لباسهاى خود رامىپوشيد، از ايشان سؤال شد: چرا بهترين
لباسها را مىپوشيد؟ فرمود: خداوند زيباست و زيباييها را دوست دارد و من براى خدا
خود را آراستهام. سپس امام عليه السلام به اين آيه تمسّك كردند. (مجمعالبيان، ج
3-/ 4، ص 637)آيت الله هاشمى رفسنجانى و برخى از
محققان مركز فرهنگ ومعارف قرآن، فرهنگ قرآن، 33جلد، موسسه بوستان كتاب - قم، چاپ:
اول، 1384.
[2] . مقصود از «ريشاً» لباس تجمّل است و [اين تعبير] اشاره دارد
به استحباب تجمّل به وسيله لباس. (زبدةالبيان، ص 111-/ 112)
[3] . آيه بر اباحه استفاده از لباسهايى مانند زره در جنگ دلالت
دارد. (همان، ص 118)
[4] . «لعان» در لغت به معناى طرد و دور كردن و در شرع به معناى
لعن فرستادن زن و شوهر به يكديگر است و عامل آن، اتّهام زنا به همسر از سوى شوهر
با ادّعاى مشاهده و نبود بيّنه يا نفى فرزند متولّد شده در فراش او كه شرايط الحاق
به او را داشته باشد. (كنزالعرفان، ص 605)
[5] . در اينكه لعان شهادت است يا قسم، دو قولوجود دارد: عدّهاى
آن را شهادت و گروهى آن را قسم دانستهاند. (جواهرالكلام، ج 34، ص 63-/ 65)