responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 428

الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً ....

بقره (2) 273

لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى‌ ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ.

حجّ (22) 28

وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ ....

حج (22) 36

وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ.

ذاريات (51) 19

وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ‌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ.

معارج (70) 24 و 25

وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ.

ضحى (93) 10

2208. كراهت و ناپسندى تكدّى و اصرار بر گدايى:

لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً ... [1]

بقره (2) 273

حكم سبقت‌

1. سبقت بر خدا

2209. حرمت سبقت جستن مؤمنان بر خدا، در گفتار و رفتار:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ‌ ... [2]

حجرات (49) 1

2. سبقت بر محمّد صلى الله عليه و آله‌

2210. حرمت پيشى گرفتن مؤمنان بر پيامبراكرم صلى الله عليه و آله در تمام كارها:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ‌ ... [3]

حجرات (49) 1

3. سبقت به سوى بهشت‌

2211. وجوب سبقت جستن، به سوى اسباب بهشتى شدن:

وَ سارِعُوا إِلى‌ ... وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ‌ ....

آل‌عمران (3) 133

4. سبقت به سوى مغفرت خدا

2212. وجوب سبقت و مسارعت به سوى اسباب مغفرت الهى:

وَ سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ‌ ....

آل‌عمران (3) 133

حكم سبق و رمايه‌

2213. مشروعيت سبق و رمايه:

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‌ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ. [4]

انفال (8) 60


[1] . در آيه شريفه، فقراء [اصحاب صفه‌] به صفاتى از قبيل صبر بر فقر، رضايت به آن و عدم درخواست ترغيب شده‌اند و ظاهر اين است كه حكم به ذكرشدگان در آيه اختصاص ندارد. (زبدة البيان، ص 263)

[2] . جمله «لاتقدموا ...» مطلق است و شامل هر نوع تقدم درگفتار و رفتار مى‌شود. (الميزان، ج 18، ص 307)

[3] . لفظ «لاتقدموا ...» مطلق است و شامل هر نوع تقدم در گفتار و رفتارى حتى تقدّم بر پيامبر صلى الله عليه و آله در راه رفتن و نشستن هم مى‌شود. (همان)

[4] . در روايتى از پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله قوّه به رمى تفسير شده است كه در اين صورت، آيه شريفه به اين معنا است كه تيراندازى از مصاديق قوّه است. (مجمع البيان، ج 4- 3، ص 852)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست