responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 197

901. پيامبر صلى الله عليه و آله موظّف به انذار اقربا و خويشاوندان خويش:

وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ.

شعراء (26) 214

902. وجوب انذار مردم، به وسيله انبيا و پيامبران الهى:

يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‌ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ. [1]

نحل (16) 2

903. لزوم انذار مردم، از سوى امام معصوم عليه السلام:

... وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ‌ ... [2]

انعام (6) 19

حكم انصاب‌

904. حرمت خوردن گوشت حيوان ذبح شده، در پاى انصاب (بتها):

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ‌ ... [3]

مائده (5) 3

905. حرمت قربانى براى انصاب (بتها):

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ‌ ....

مائده (5) 3

906. حرمت پرستش انصاب (بتها):

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ ... وَ الْأَنْصابُ‌ ...

رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ‌ ....

مائده (5) 90

907. جواز خوردن از گوشت حيوان ذبح شده، در پاى انصاب (بتها)، هنگام اضطرار:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‌ ... وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ‌ ... فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.

مائده (5) 3

حكم انعام‌

908. حرمت صيد انعام، در حال احرام:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ إِلَّا ما يُتْلى‌ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ‌ ....

مائده (5) 1

909. مشروعيّت مالكيّت انسانها بر انعام:

أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينا أَنْعاماً فَهُمْ لَها مالِكُونَ.

يس (36) 71

910. جواز استفاده از حيوانات و دامها، جهت حمل بار و كالا:

وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ‌ وَ تَحْمِلُ أَثْقالَكُمْ إِلى‌ بَلَدٍ لَمْ تَكُونُوا بالِغِيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ.

نحل (16) 5 و 7

911. جواز استفاده از انعام، جهت سوارى:

وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها


[1] . مقصود از «على‌ من يشاء من عباده» كسانى‌اند كه‌شايستگى و صلاحيّت براى مقام پيامبر صلى الله عليه و آله و سفير شدن از سوى خداوند براى مخلوقاتش [بندگانش‌] را دارند .... (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 537)

[2] . امام باقر و امام صادق عليهما السلام درباره «و من بلغ» فرمودند: معنايش اين است كه هر كسى از آل محمّد صلى الله عليه و آله كه به امامت رسيده باشد ... در اين صورت جمله «و من بلغ» در موضع رفع و عطف بر ضمير «انذر» خواهد بود. (همان، ج 3-/ 4، ص 437)

[3] . «انصاب» سنگهايى بود كه زمان جاهليّت در اطراف‌خانه خدا نصب شده بود و براى آن به قصد تقرّب [حيوان‌] ذبح كرده [و قربانى مى‌نمودند] و ممكن است ذبح «قربانى» نمودن در چنين صورتى بر مسلمانان حرام باشد. (زبدةالبيان، ص 787)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست