[1] . برخى گفتهاند: آيه در مقام نهى از ازدواج مؤمنان با
زنانمشرك است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 213)
[2] . «و أزواجه أمّهاتهم» جعل تشريعى است؛ يعنى آنان [همسران
پيامبر] به منزله مادرانتان هستند در وجوب تعظيم و حرمت ازدواج با ايشان پس از
پيامبر صلى الله عليه و آله. (الميزان، ج 16، ص 377)
[3] . آيه با صراحت بر صحّت عقد دايم بدون ذكر مهردلالت دارد.
(كنزالعرفان، ج 2، ص 206) زيرا جواز طلاق، در صورت عدم تعيين مهريّه حكايت از صحّت
عقد بدون تعيين مهريّه دارد و نيز دلالت دارد كه مراد از آن عقد، عقد دايم است،
چون طلاق در عقد موقّت فرضى ندارد