responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 124

لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ‌ ....

نساء (4) 23

20. ازدواج با زناكار

4. حرمت ازدواج مؤمنان پاكدامن، با زناكاران:

الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ. [1]

نور (24) 3

492. جواز ازدواج زن و مرد زناكار، با يكديگر:

الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ. [2]

نور (24) 3

الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ‌ ....

نور (24) 26

21. ازدواج با زن شوهردار

493. حرمت ازدواج، با زنان شوهردار:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ‌ ... ء وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ ....

نساء (4) 23 و 24

22. ازدواج با كافر

494. حرمت و بطلان ازدواج مرد مسلمان، با زن كافر:

وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ‌ ... [3]

نساء (4) 25

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَ لا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَ‌ ...

وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ ... [4]

ممتحنه (60) 10

23. ازدواج با كنيز

--) حكم ازدواج، ازدواج با برده‌

24. ازدواج با محارم رضاعى‌

495. حرمت ازدواج، با محارم رضاعى:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ‌ ... وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ ....

نساء (4) 23

25. ازدواج با محارم سببى‌

496. حرمت ازدواج، با محارم سببى:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ‌ ... وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ‌


[1] . ظاهر آيه [بيان‌] حكم تشريعى تحريمى است، گرچه صدر آن به صورت خبر آمده امّا مقصود نهى است. (الميزان، ج 15، ص 79)

[2] . معناى آيه، طبق تفسيرى كه از اهل بيت عليهم السلام رسيده اين است كه زنا كارى كه مشهور به زنا شده و حدّ بر او جارى گرديده و توبه او معلوم نشده ازدواج با غير زن زناكار و مشرك بر او حرام است و زن زناكارى كه مشهور به زنا است و حدّ بر او جارى شده و توبه‌اش آشكار نگرديده ازدواج با او جز براى مرد زناكار و مشرك حرام است. (همان)

[3] . آيه ظهور دارد در حرمت ازدواج با زنان غير مؤمن، اعمّ از كتابى و غير آن، چه آزاد باشند و چه نباشند. (كنزالعرفان، ج 2، ص 175) اين در حالى است كه محقّق اردبيلى مى‌فرمايد: استفاده حرمت مطلق با استفاده از مفهوم وصف است كه حجّيّت آن ثابت نشده است. در نتيجه با عموم ادلّه حلّ «احلّ لكم ماوراء ذالكم» معارضه نمى‌كند اگرچه احوط ترك است. (زبدةالبيان، ص 655)

[4] . با توجّه به اينكه آيه از نگاهدارى زنان كافر نهى مى‌كند معلوم مى‌شود ازدواج آنان به طريق اولى‌ جايز نيست و از اينكه آيه مى‌فرمايد: همسران كافر را در همسرى خود نگه نداريد (لاتمسّكوا بعصم الكوافر) معلوم مى‌شود كفر آنان مانع بقاى زوجيّت مى‌شود

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 11  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست