5. دوستى امام حسين عليه السلام، خواست پيامبر صلى الله عليه و آله
از مردم، به جاى پاداش رسالت خويش:
... قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبى
[1] . اسباب النّزول، واحدى، ص 298-/ 299؛ روحالمعانى، ج 12، جزء
22، ص 21؛ جامعالبيان، ج 12، جزء 22، ص 10-/ 12؛ الدرّالمنثور، ج 6، ص 603-/ 606
[2] . الاحتجاج، ج 1، ص 123؛ بحارالانوار، ج 10، ص 141؛ تفسير
عيّاشى، ج 1، ص 250
[3] . «مباهله» به معناى نفرين و لعنت دو نفر يا دو گروه متنازع در
پيشگاه خداوند، براى اثبات حقّانيّت خود و نابودى طرف مقابل است. (لسانالعرب، ج
1، ص 522، «بهل»)
[4] . آيه ياد شده درباره مباهله پيامبر صلى الله عليه و آله به
همراه فاطمه، على، حسن و حسين عليهم السلام با نصاراى نجران است. (تفسير
نورالثقلين، ج 1، ص 347-/ 349، ح 157-/ 166؛ الدرّالمنثور، ج 2، ص 230-/ 231؛
روحالمعانى، ج 3، جزء 3، ص 297)
[5] . طبق تاريخمسلّم، پيامبر صلى الله عليه و آله، امامحسن و
امامحسين عليهما السلام را در مباهله شركت دادند. (التفسير الكبير، ج 3، ص 246-/
248؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، ج 4، ص 67؛ روحالمعانى، ج 3، جزء 3، ص 301؛
اسبابالنّزول، واحدى، ص 74؛ الكشّاف، ج 1، ص 368) بنابراين، مقصود از «أبنائنا»
آن دو بزرگوار هستند
[6] . سلام خثعمى گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم:
اىفرزند رسول خدا، مراد از گفتار خداوند «أصلها ثابت و فرعها فى السّماء» چيست؟
حضرت فرمود: مراد از درخت، محمّد صلى الله عليه و آله است و شاخه اصلى آن على عليه
السلام اميرالمؤمنين است و ميوه آن حسن و حسين عليهم السلام است و شاخه فرعى آن
فاطمه عليها السلام است. (شواهد التّنزيل، حاكم حسكانى، ج 1، ص 406)
[7] . در روايات آمده است كه مقصود از «كلمات»، توسّل به پيامبر و
على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام است. (عللالشّرايع، ج 1، ص 400، ح 1؛
تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 67، ح 143-/ 148)